Ssst, er is iets met de Honig-mix

Maaltijdmix | We koken graag uit een pakje: voor het gemak en de smaak. De roep om gezonder eten noopt Honig tot verandering.

Als het goed is, merkt de consument er niks van. Toch zullen de maaltijdmixen van Honig vanaf 1 november anders zijn.

Honig heeft gesleuteld aan zijn 35 mixen. Zelfs de mix voor macaroni en spaghetti, die in 1974 als eerste op de Nederlandse markt verscheen, is veranderd. Er zit zo'n 2,5 jaar werk in de metamorfose. Dan lijkt het vreemd dat het de bedoeling is dat de consument er niets van merkt.

Eigenlijk was er niet veel reden om de samenstelling van de mixen te veranderen, zegt Arjan Jongkees, hoofd research bij Honig. Nederlanders zijn gemakskokers - 18 minuten kooktijd is gemiddeld voor de avondmaaltijd - en de mixen worden gekocht om de smaak en het gemak. Andere redenen doen er niet zo toe.

Toch merkte Honig, naar eigen zeggen de grootste maaltijdmixenverkoper van Nederland, bij raadpleging van klanten ('focuspanels', heten ze in jargon) een verandering. De voorlopers ('innovators') in die panels begonnen behalve smaak en gemak het woord 'gezondheid' in de mond te nemen. Aanvankelijk leek dat een hype. Maar het g-woord bleef terugkomen.

Wat moest Honig ermee? Het g-woord vertaalde zich in lastige wensen: minder zout, geen kunstmatige aroma's, meer natuurlijke producten, minder smaakstoffen.

Dat veel zout eten niet gezond is, is algemeen aanvaard. Maar het laatste woord over de voor- en nadelen van kunstmatige aroma's en smaakversterkers is nog lang niet gesproken. Bovendien: de panels waren doorgaans goed te spreken over de smaak van de mixen. Moesten die dan wel anders? Met de waarneming dat 'gezond' geen hype meer was, maar een trend, én in de overtuiging dat de voorlopers in de panels navolgers zouden krijgen, hakte Honig in 2014 de knoop door. De (toekomstige) klant heeft immers altijd gelijk.

En dus kreeg productontwikkelaar Anne van der Meiden een opdracht: maak mixen met minder zout, zonder kunstmatige aroma's, zonder E-nummers (smaakversterkers, kleurstoffen, conserveringsmiddelen) en zonder palmvet. Maar zorg ook dat de smaak van de mixen niet verandert, dat ze niet (veel) duurder worden en dat de ingrediënten goed verwerkt kunnen worden in de Honig-fabriek.

Er zijn 35 mixen die opgeteld 260 verschillende ingrediënten bevatten. Het kostte Van der Meiden gemiddeld een week om een mix aan te passen. Ze verving palmvet door raapzaadolie, en soms zonnebloemolie. E-nummers door gistextracten of extra kruiden.

De mix voor macaroni en spaghetti kreeg meer tomaat. Ze verving tomaataroma door tomaatpoeder. Ze vond alternatieven voor de sterke kunstmatige smaakversterker msg (E-621) - een kopje water-met-zout en msg smaakt als kippenbouillon. Die alternatieven waren niet altijd hetzelfde, want msg reageert op zoet anders dan op zuur. De vervangende gistextracties bevatten ook msg - dat zit er van nature in.

Gemiddeld bevatten de 35 mixen nu 13 procent minder zout. Op de jaarlijkse mixenproductie scheelt dat 84.000 kilo zout, heeft Honig berekend. De mixen die vanaf 21 oktober in het schap liggen, zijn gemiddeld vier cent duurder.

Het lukte Van der Meiden niet altijd. De mix voor mie bleek niet zonder gemodificeerd zetmeel te kunnen. Zonder dat bindmiddel plakte de mix aan de mie, werd die droog en verloor die zijn karakteristieke glans. En het lukte niet altijd om aan alle eisen te voldoen.

En nu? Het is de bedoeling dat de consument er niets van merkt. Want de meeste kopers kiezen de mixen nog altijd vanwege de smaak en het gemak. Een grote reclame-actie om de vernieuwing kenbaar te maken, komt er ook niet. Omdat er aan de smaak van de mixen niets verandert. En, zegt hoofd research Jongkind, omdat de claim 'nu zijn de mixen veel gezonder' niet hard is te maken.

Het begon met maizena

Honigs wortels gaan terug tot 1867 toen Klaas Honig een fabriekje voor maizena kocht. Honig kwam in 1920 met vermicelli en in 1930 met soep in droge vorm. Honig werd in 1978 gekocht door CSM en kwam in 2001 in handen van de Amerikaanse voedingsgigant Heinz. De ketchupmaker werd in 2013 overgenomen door Berkshire Hathaway, de investeringsmaatschappij van miljardair Warren Buffett en de Braziliaanse investeerder 3G Capital. Dat duo kocht er vorig jaar Kraft Foods bij. Sindsdien is Honig onderdeel van Kraft Heinz Company.

Ook de concurrent vernieuwt recepten

Honig is niet de enige fabrikant die heeft gesleuteld aan de samenstelling van zijn maaltijdmixen. Mixen van Knorr bevatten sinds 2013 de smaakversterker msg (E-621) niet meer. Ook uit de 'wereldgerechten', de sauzen en de jus is die verwijderd, zegt een woordvoerder van moederbedrijf Unilever. Knorr-bouillon bevat nog wel msg, de soepen van Honig overigens ook. In 2015 kwam Knorr met Knorr Natuurlijk Lekker: mixen zonder E-nummers. Het streven van Unilever is, zegt de woordvoerder, om het zoutgehalte in alle Unilever-producten (Knorr, Unox) te verlagen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden