Springtij voor Mahlers Achtste

De top, de kroon van alle symfonieën. Zo noemt dirigent Marc Albrecht de Achtste symfonie van Gustav Mahler. De chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest heeft dit symfonische monstrum, dat vanwege het benodigde aantal musici en zangers de bijnaam 'Symphonie der Tausend' kreeg, nog nooit zelf gedirigeerd. Hij zou het maar wat graag doen en het ziet er nu naar uit dat hij die kans krijgt. Dankzij een crowdfundingsactie van het orkest is de extra 200.000 euro, nodig voor het gigantische project, binnen bereik.


Dat betekent dat de liefhebber van Mahlers Achtste in de komende jaren maar liefst drie verschillende uitvoeringen van deze zelden gespeelde compositie in Nederland mee kan maken. Een unicum. Nederland, Mahlerland! En het is de komende jaren niet eens een Mahler-jubileum of zo. Het zal een toevallige samenloop van omstandigheden zijn, maar daarom niet minder opvallend. Dus bereid u voor op uitvoeringen van Mahler Acht in Rotterdam in 2018, in Amsterdam in 2019 en nogmaals in het Concertgebouw in 2020.


Eerst in Rotterdam dus. In 2018 viert het Rotterdams Philharmonisch Orkest de honderdste verjaardag. Tegelijkertijd wordt komend seizoen afscheid genomen van chef-dirigent Yannick Nézet-Séguin, die afzwaait met een paar bijzondere concerten. Op het slotconcert in juni 2018 is niemand minder dan mezzosopraan Joyce DiDonato te gast. Ervóór dirigeert Yannick onder andere Bruckners Vierde symfonie en Messiaens 'Turangalîla'-symfonie.


Maar in maart 2018 doet hij dus de Achtste van Mahler. In Rotterdam denkt men nog steeds - en terecht - aan de uitvoeringen die chef-dirigent Eduard Flipse van deze symfonie in 1954 dirigeerde. Dat was toen een ware belevenis en de live-opname bewijst dat Flipse met heel hard en heel lang werken een heel eind was gekomen. Jaren later leidde Valery Gergjev bij het orkest een paar uitvoeringen in Rotterdam en Amsterdam, maar die waren weinig succesvol. Op basis van wat Yannick onlangs met Mahlers Tiende deed, mag met spanning worden uitgekeken naar zijn interpretatie.


Ook het Nederlands Philharmonisch heeft ervaring met Mahlers Achtste. In 2002 nam Hartmut Haenchen afscheid als chef met twee uitvoeringen, die met veel financieel kunst- en vliegwerk (ook toen al) tot stand waren gekomen. Aan het begin van 2019 zal Albrecht in Haenchens voetsporen treden.


En dan, in 2020, wordt in het Concertgebouw gevierd dat daar honderd jaar eerder het befaamde Mahler Feest plaatsvond, waarop Willem Mengelberg alle symfonieën van Mahler dirigeerde. In 1995 werd dat al eens herdacht met een groots Mahlerfestival waaraan wereldberoemde orkesten en al even beroemde dirigenten meededen. Toen mocht het Concertgebouworkest de Achtste doen onder leiding van Riccardo Chailly. En alleen al om praktische redenen - al die repetities met al die koren - zal dat in 2020 vast weer zo zijn. Nu waarschijnlijk met Daniele Gatti als dirigent.


Nézet-Séguin, Albrecht en Gatti. Mooi rijtje. Voor alledrie de eerste ervaring met Mahler Acht. Het zal hun leven veranderen. Mijn eigen eerste ervaring, toen ik ooit in een van de koren meezong, heeft me nooit meer losgelaten. Nog steeds kan ik de razende intervallen op het woord 'hostem' moeiteloos zingen. Mahler Acht rocks!

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden