Update

Spotters de mist in: Airbus A380 landt op 'verkeerde' baan

De A380 arriveert op Schiphol. Beeld ANP
De A380 arriveert op Schiphol.Beeld ANP

De Airbus A380 is woensdagmiddag geland op Schiphol. Rond 13.00 uur kwam het grootste passagiersvliegtuig ter wereld aan op de Zwanenburgbaan, voor wat de eerste commerciële vlucht ooit op de nationale luchthaven was.

Het toestel kreeg na aankomst een welkomstsaluut van de brandweer en de twee Nederlandse piloten lieten de Nederlandse vlag uit het raam wapperen. Honderden vliegtuigspotters stonden de kist bij Schiphol op te wachten.

Velen stonden echter op de verkeerde plek, bij de Polderbaan. Daar zou het vliegtuig namelijk aanvankelijk landen. 'Dit is echt ontzettend balen', aldus vliegtuigspotter Gertjan Staphorst. 'Je wil het ding voor je neus zien, niet een paar kilometer verderop.' Dat het toestel voortaan elke dag Schiphol aandoet, is voor hem geen troost. 'Het is een sport om de primeur te zien, om het allereerste toestel dat landt te zien en er een foto van te maken.'

Vanaf vandaag vliegt de Arabische luchtvaatmaatschappij Emirates dagelijks met de A380 van Amsterdam naar Dubai en terug. Vorig jaar landde voor het eerst een A380 op Schiphol voor een proefvlucht.

'Verkeerde spottersplek niet schuld Schiphol'
Dat honderden vliegtuigspotters de landing van de Airbus A380 misten omdat ze bij de verkeerde baan stonden, komt niet door Schiphol. Dat meldde een woordvoerder van de luchthaven na afloop.

Een vliegtuigfan die tevergeefs bij de Polderbaan had staan wachten, noemde het eerder nog 'spottertje pesten van Schiphol". Volgens hem had de luchtverkeersleiding op het laatste moment voor de Zwanenburgbaan gekozen.

null Beeld anp
Beeld anp
Vliegtuigspotters in afwachting van de kist. Beeld anp
Vliegtuigspotters in afwachting van de kist.Beeld anp
null Beeld ANP
Beeld ANP

De A380: feiten en cijfers

Het passagiersvliegtuig A380 dat op Schiphol landde, is het zwaarste ter wereld. Het 500.000 kilo wegende gevaarte is 73 meter lang, heeft een spanwijdte van 79,8 meter en kan ruim 500 passagiers herbergen.

Het dubbeldekkerstoestel heeft plek voor 427 stoelen in economy class en 70 zitplekken in business class. Daarnaast zijn er 14 luxe privésuites aan boord voor first class-passagiers. Reizigers uit de twee hoogste klassen kunnen bovendien een bezoek brengen aan de spa of een cocktail drinken in de bar aan boord. Als de cabine volledig uit economy class zou bestaan, zou er zelfs plek zijn voor 853 passagiers.

De A380 heeft zo'n 49 procent meer vloerruimte dan haar grootste concurrent, de Boeing 747. Dat levert echter 'slechts' 35 procent meer capaciteit op, omdat Airbus de stoelen en gangpaden breder maakt dan Boeing.

Een A380-stoel in economy class is 3,4 centimeter breder dan in een 747. De cabine is niet alleen de wijdste ter wereld, maar volgens fabrikant Airbus ook de allerstilste. Tijdens het opstijgen produceert het vliegtuig half zoveel herrie als een 747 en gedurende de landing is dat zelfs drie tot vier keer zo weinig. Omdat ook de luchtdruk beter wordt gereguleerd, zouden passagiers minder vermoeid op de plaats van bestemming aan moeten komen.

Per passagier verbruikt de A380 bijna 20 procent minder brandstof dan de concurrentie, wat dus evenzoveel minder CO2-uitstoot betekent. Prijzig is het toestel wel: voor zo'n 300 miljoen euro komt een A380 van de band rollen. Wie een retourtje Dubai wil boeken voor begin september, moet minimaal 930 euro neertellen. First class passagiers kunnen zelfs een rekening van zo'n 4000 tot 5000 euro verwachten.

De A380 moet alleen de Antonov An-225 voor zich dulden: dat vrachtvliegtuig is het allergrootste luchtwaardige vliegtuig ter wereld.

null Beeld ANP
Beeld ANP
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden