Spotify wil met rode cijfers naar de beurs

Streamingdienst | Als Spotify niet snel naar de beurs gaat, is het bedrijf veel geld kwijt. Maar er wordt geen winst gemaakt.

Een ongebruikelijke deal noemden beursanalisten het in maart van dit jaar al. Streamingdienst Spotify streek toen 900 miljoen euro op aan leningen. Daar stond wel tegenover dat de investeerders hun lening met een korting van 20 procent konden omruilen voor aandelen als het bedrijf naar de beurs ging. Hoe langer Spotify wacht met een beursgang, hoe groter de korting. Namelijk 2,5 procent extra per half jaar.

Spotify zit op dus hete kolen. Het bedrijf wil daarom volgend jaar zomer naar de beurs, meldt het financiële persbureau Bloomberg. Een beetje vreemd misschien, want in zijn tienjarige bestaan heeft de streamingdienst nooit winst gemaakt. Topman Daniel Ek slaagt er met zo'n 30 miljoen betalende Spotifygebruikers weliswaar als beste in om de muziekliefhebber te laten dokken voor online muziek luisteren, maar grof geld verdient hij er niet mee.

Meer dan de helft van Spotify's inkomsten verdwijnt in de portemonnee van muzieklabels. "Betaalt Spotify de muzieklabels minder om winst te kunnen maken, dan trekken ze hun muziek terug. Verhoogt de dienst de abonnementskosten die nu slechts een tientje bedragen, dan lopen de betalende abonnees weg. Spotify zit dus in de tang", legt journalist Arnoud Wokke van techsite Tweakers uit.

Gaat het met zo'n noodlijdend bedrijf wel goed komen op de beurs? Het is niet onmogelijk. Webshop Amazon had ook nog geen cent winst gemaakt toen het in 1997 de beurs betrad. Een schamele 18 dollar kostte een aandeel van Amazon toen. Inmiddels is dat opgelopen tot bijna 750 dollar.

Spotify zou in theorie hetzelfde succes te wachten kunnen staan. Heikel puntje: de dienst begeeft zich op een markt met ontzettend veel concurrentie. Wie lekker achterover wil leunen met muziek van Adele, Rihanna of de Jeugd van Tegenwoordig kan dat doen via Apple Music, Tidal, Deezer of Google Music. En dan hebben we nog niet eens alle streamingdiensten gehad.

Grootste concurrent is de kersverse speler Apple Music. Net een jaar op de markt en nu al 15 miljoen actieve gebruikers. Wokke: "Apple zou Spotify best dwars kunnen zitten door de abonnementskosten verder te verlagen. Dat kan het bedrijf doen omdat het niet per se geld wil verdienen met Apple Music. Het is slechts een middel om nog meer Applegebruikers aan zich te binden."

Wat Spotify een streepje voor geeft, zegt beursanalist Wim Zwanenburg van Stroeve &Lemberger Vermogensbeheer, is dat de dienst net iets extra's biedt. Fervente gebruikers krijgen niet alleen zelf uitgekozen liedjes voorgeschoteld, maar ook liedjes die passen bij hun voorkeur.

Die methode heeft de streamingdienst geen windeieren gelegd. Elk jaar groeit het aantal gebruikers met twee miljoen. "En juist die groei is belangrijk voor investeerders. Die accepteren dat een beginnend bedrijf als Spotify aanloopkosten heeft en dus nog geen winst maakt. Als je daarna hard gaat groeien, dalen de vaste kosten en kun je heel snel winst maken."

Of die winst er ook daadwerkelijk gaat komen, durft Zwanenburg niet te zeggen. De enige andere streamingdienst op de beurs, internetradio Pandora, is het in ieder geval nog niet echt goed gelukt. Vijf jaar geleden, bij de beursgang, was een aandeel van de internetradio 16 dollar waard, inmiddels net iets meer dan 12,50. Zwanenburg: "Er zijn zoveel onzekerheden op de beurs. De Brexit, de Chinese markt, Italiaanse banken die dreigen om te vallen, de fikse concurrentie op de markt voor streamingdiensten, grote artiesten die niet willen dat hun muziek gestreamd wordt. Maar Spotify is een nichespeler, en dat zou zomaar in zijn voordeel kunnen werken."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden