Spotify weet waar de wereld in 2014 naar luisterde

Ed Sheeran, Katy Perry en Pharrell, maar Taylor Swift trok zich terug

JORIS BELGERS en REDACTIE CULTUUR & MEDIA

Na de dramatische 1-7 tegen Duitsland op 8 juli van dit jaar was het stil in Brazilië. Heel stil. Letterlijk, aldus Spotify. In de uren na de mokerslag op het WK voetbal werd er in het Zuid-Amerikaanse land via de muziekstreamingdienst fors minder muziek afgespeeld dan normaal. Dit, en nog wat aardige feitjes, zijn te halen uit het jaaroverzicht dat het Zweedse bedrijf gisteren online heeft gezet.

Natuurlijk is er gewoon te zien welke artiesten het afgelopen jaar het populairst waren. Ed Sheeran wint, Katy Perry is de meest beluisterde vrouwelijke artiest. Het nummer 'Happy' van Pharrell is met 230 miljoen streams het afgelopen jaar het meest afgespeeld, de megahit Waves van de Nederlandse Mr. Probz staat in dit rijtje op de achtste plek. Ook geen onbelangrijke: 'Take Me To Church' van de Ierse zanger Hozier werd het meest gedeeld.

Maar ook bevestigt Spotify wereldwijde brakheid op Nieuwjaarsdag: op 1 januari waren voornamelijk afspeellijsten met het woord 'kater' (hangover) in de titel populair. De 30ste mei was de vrolijkste dag van het jaar, toen werden de meeste opgewekte liedjes afgespeeld. 10 oktober was de luidste dag, waarop de meeste hardrock werd gedraaid.

Ook durft Spotify te stellen dat er op werkdagen tussen vijf en half acht het meest wordt gesport, getuige de populariteit van work-out-afspeellijsten.

Dat Schotland zich in september niet zou afscheiden van het Verenigd Koninkrijk had Spotify je kunnen vertellen: acht van de tien populairste artiesten zijn bij beide gelijk.

Goed, met ruim vijftig miljoen gebruikers zegt de dienst natuurlijk niet alles over het muziekgedrag van de wereldbevolking. En de meest beluisterde muziek hoeft ook zeker niet 'de beste' te zijn. Daarbij is er nog een grote afwezige in de lijstjes, tot groot verdriet van Spotify zelf. De Amerikaanse popster Taylor Swift verkocht eind oktober in de VS van haar nieuwe album '1989' binnen een week net zo veel platen in haar eentje, als de rest van de Billboard top-100 (!) tezamen. Maar misschien wel juist omdát Swift toen net al haar muziek van Spotify had geplukt. Dit uit protest tegen het verdienmodel van de Zweedse streamingdienst, en het feit dat ook niet-betalende gebruikers toegang kregen tot haar muziek.

Maar toch. Met in totaal zeven miljard uur aan afgespeelde muziek in 2014, heeft Spotify aardig wat big data in handen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden