Sport verbindt zich te vaak met alcoholreclame

Bierbrouwerij Heineken zoekt een grens op met de reclames rondde Olympische Spelen, vindt het Nigz, het Nationaal Instituutvoor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie.

Schaatsers Yvonne van Gennip, Leo Visser, Kees Verkerk en ArdSchenk hebben alles bereikt wat er in hun sport te bereiken valt,vertelt de voice-over in het tv-spotje van Heineken. Op éénding na: een huldiging in het Holland Heineken House. Daaromhalen ze alles nog één keer uit de kast om in het huis testaan. ,,In Turijn, achter de bar.“ De tappende schaatsers komenin beeld, erachter het Heineken-logo.

Sport gebruiken voor een alcoholreclame mag, staat in deReclamecode voor alcoholhoudende dranken. Maar alcoholproducentenmogen niet 'suggereren dat consumptie van alcoholhoudende drankde sportprestatie positief beïnvloedt', aldus de code.

Volgens het Nigz zoekt de bierbrouwer die grens op met debetreffende reclame. ,,De suggestie is er, maar daar kunnen wijniet zo veel tegen doen“, zegt Martijn Planken, coördinatoralcoholpreventie jongeren van het Nigz. ,,De alcoholbranche heeftmet de reclamecode zelf vastgesteld wat wel en niet kan. Zemoeten ver van die grenzen afblijven. Met deze spotjes zoeken zedie grens juist op.“

Via sport wordt steeds vaker reclame gemaakt voor alcohol,zegt Wim van Dalen, directeur van de Stichting Alcoholpreventie (Stap). Die organisatie doet onderzoek naar excessiefalcoholgebruik. ,,Alle grote merken verbinden zich aan sport. Alsje bijvoorbeeld www.voetbal.nl intikt op internet, kom je bijAmstel-bier uit.“ Die verwevenheid is een probleem bij hettegengaan van excessief drankgebruik, stelt Van Dalen. ,,Bijsport denken mensen aan gezondheid, en het spreekt jongeren aan.Alcoholreclame hoort daar niet bij.“

Toch vindt het ministerie van vrom het Heineken-spotje en deolympische huldigingen in het Holland Heineken House geenprobleem, ,,omdat die dingen vooral voor volwassen zijn“, alduseen woordvoerder van het ministerie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden