Spoorboekloos rijden roept ergernis op

Reizigers stappen in Geldermalsen in de sprinter naar Utrecht. (FOTO'S KOEN VERHEIJDEN ) Beeld
Reizigers stappen in Geldermalsen in de sprinter naar Utrecht. (FOTO'S KOEN VERHEIJDEN )

utrecht - – Station Utrecht Centraal, zeven uur 's ochtends. In een treinstel kijken forenzen kwaad in de rondte. Hun trein had al moeten vertrekken, maar staat zonder tekst en uitleg nog stil. Antwoord komt er uiteindelijk via de intercom. „Tien minuten vertraging”, klinkt het, gevolgd door de melding dat de stoptrein – in tegenstelling tot het vorige bericht – als intercity verder gaat. Morrend stapt iemand uit.

Sinds de Nederlandse Spoorwegen op 1 september zijn begonnen met een proef om tussen Amsterdam en Eindhoven geen vier maar zes intercity's per uur te laten rijden, is het in de spits mis op het traject. Treinen komen te laat en zitten bomvol.

Tussen Geldermalsen en Utrecht, waar de NS ook het aantal stoptreinen hebben verhoogt, slaan de volle treinen regelmatig een perron over. Het probleem klinkt vreemd omdat de NS méér en niet minder treinen inzetten. Maar vanwege het drukke spoorschema treedt er bij het zogeheten spoorboekloos rijden bij het minste of geringste probleem vertraging op.

De inzet van nieuwe, korte sprinters, in plaats van oude, ruime dubbeldekkers, versterkt het probleem nog eens. Het OV-loket, de ombudsman voor openbaar vervoer, ontving honderden boze telefoontjes.

Ook bij de VVMC, de vakbond voor rijdend personeel, wordt geklaagd. Als het aan machinisten en conducteurs ligt eindigt het experiment niet op 1 oktober, zoals gepland, maar vandaag. „De reiziger is aardig geïrriteerd”, zegt een 46-jarige hoofdconducteur. Hij wil niet met zijn naam in de krant, want de NS verbieden contact met de pers. Drie keer reed de leidinggevende sinds het begin van de proef op het traject. Van kaartjes controleren kwam niets terecht. Geweldsincidenten vonden niet plaats, wel scheldpartijen.

„Alsof het onze schuld is”, foetert hij. „We hebben de NS nog gewaarschuwd, maar ze luisteren niet naar hun personeel. Dit is bedacht door mensen die nog nooit een trein van binnen hebben gezien. Op deze manier jaag je mensen de auto in.”

Een 40-jarige collega merkt op dat de problemen niet alleen irritant zijn, maar ook gevaarlijk. „Als iemand in zo'n overvolle trein een hartstilstand krijgt, is het voor ons lastig om eerste hulp te verlenen. Het is wachten tot er wat misgaat.”

Een woordvoerder van de NS laat weten dat er „godzijdank nog niets ergs is gebeurd”. Volgens hem is het probleem uit de lucht sinds de NS deze week langere sprinters (zes in plaats van drie treinstellen) inzetten. Met een instapadvies wil de spoorvervoerder voorkomen dat iedereen in de voorste coupés gaat zitten. Om die reden zijn borden geplaatst en zijn er instapvakken op de perrons aangebracht.

In Geldermalsen leek het er gisteren niet op dat de problemen daarmee zijn opgelost. Op het perron stond wonderwel een lege trein klaar voor vertrek. „De vorige had vertraging en is net pas weg, waardoor er voor deze geen passagiers meer over over zijn”, legt de conducteur uit. Als hij op zijn fluitje blaast, kijkt hij voldaan. Even geen gezeur, zie je hem denken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden