Spoorbedrijf snoert journalist de mond

Kan dit echt gebeuren in Denemarken? Veel Denen reageren geschokt op het nieuws dat de Deense Spoorwegen (DSB) op doortrapte wijze een kritische journalist de mond hebben proberen te snoeren.

De Deense publieke omroep heeft onthuld hoe het staatsbedrijf ervoor zorgde dat de journalist Lars Abild in 2009 werd ingehuurd door het bekende mediabureau Waterfront in Kopenhagen. Hij kreeg daar zoveel opdrachten dat hij geen tijd meer had voor kritische artikelen over DSB. Pikant detail is dat de Spoorwegen zijn salaris betaalden van bijna 5000 euro per maand.

"Ons bureau heeft een aantal jaren samengewerkt met Lars Abild om ervoor te zorgen dat hij DSB niet meer onder druk kan zetten in de media. (...) Wij lopen hiermee een enorm risico, voor DSB", zo staat er in een e-mail van de directeur van Waterfront aan DSB. De e-mails werden gelekt aan de Deense tv door een ex-werknemer van het mediabureau.

Abild is een serieuze Deense onderzoeksjournalist gespecialiseerd in vervoer. De afgelopen jaren schreef hij kritische artikelen over onder meer de snelle treinen die waren besteld bij de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda, die ook treinstellen maakt voor NS Hispeed. Vorig jaar werd een aantal daarvan eindelijk geleverd, na jarenlange vertraging. Maar toen ze werden ingezet, bleken de remmen niet goed te werken en moesten ze meteen weer uit de roulatie. Na reparaties rijden de treinen nu wel, maar met veel technische tegenslagen en daardoor vertragingen.

De directeur van het mediabureau ontkent alle aantijgingen, terwijl de hoogste baas van DSB struikelend over zijn eigen woorden aankondigde dat er een onderzoek wordt ingesteld. "Dit is niet hoe wij dingen doen in Denemarken", reageerde de Deense minister van transport. Denemarken staat hoog in de lijst van de minst corrupte landen.

Veel Denen zijn sceptisch omdat dit niet de eerste keer is dat de DSB journalisten dwarsbomen. Twee ervaren journalisten werden lange tijd belemmerd in hun werk. Ook heeft het staatsbedrijf Lars Abild al een paar jaar geleden op grove wijze aangepakt. Een toenmalige DSB-directeur beschuldigde Abild er destijds van dat hij in werkelijkheid in dienst was van concurrent Arriva.

Dat was kort nadat Abild een intern document had verkregen waaruit bleek dat een dochterbedrijf van DSB op de rand van een faillissement stond. Abild werkte helemaal niet voor Arriva, maar toch besloot de Deense tv het item niet uit te zenden omdat de DSB met een rechtszaak dreigden. Kort daarna ging het dochterbedrijf over de kop.

Abild heeft nooit in de gaten gehad hoe hij door DSB op een zijspoor is gezet. Sommigen van zijn collega's vragen zich af hoe dat kan. Hij was toch zo'n kritische journalist? "Ik ben diep, diep geschokt", verklaarde hij. De Deense minister van transport wacht voorlopig het onderzoek van DSB af.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden