Sponsors staan niet meer in de rij voor het schaatsen

De commerciële hype in het Nederlandse schaatsen is definitief voorbij, aan het begin van een nieuwe olympische cyclus. Zaakwaarnemers wijzen op de eeuwige beperkingen en de inflatie van succes.

Ron Mulder, de belangenbehartiger van Bob de Jong, dacht een aantal maanden geleden een sponsor gevonden te hebben voor de olympisch kampioen van Turijn. Het bedrijf haakte echter toch af. Volgens Mulder heeft het gebrek aan commerciële belangstelling niets te maken met het vermeende gebrek aan charisma van De Jong. „Alle deskundigen weten niet waar ze het over hebben. Dit heeft niets met Bob te maken. Hij heeft veel gewonnen en is een fantastisch mens.”

Volgens Mulder slaagt de schaatssport er nog steeds niet in veel ’geld uit de markt’ te halen. Hij is directeur van sportmarktetingbureau Referee dat ondermeer ook de boarding rond de wedstrijden verzorgt. „Het gaat nog steeds allemaal moeilijk, bijvoorbeeld als je het hebt over de logo’s. De twee vrije logo’s op het internationale pak moeten van hetzelfde bedrijf zijn. Dat is beperkend. Daar komt bij dat de KNSB maar zes logo’s toelaat, terwijl op het ISU-congres besloten is dat zeven logo’s zijn toegestaan. We strijden dertig jaar over logo’s en de KNSB maakt er geen gebruik van.”

Na de Winterspelen van 1998 in Nagano nam de commercie in het schaatsen een hoge vlucht. Er kwamen merkenteams die riante salarissen boden. Het maakte de toppers financieel onafhankelijk. Die hoogtijdagen zijn definitief voorbij. Het DSB-team van Jac Orie werkt met een totaal budget van 1,2 miljoen euro. Het budget van het TVM-team is nauwelijks verhoogd. Voor individuele schaatsers met een grote naam is nog weinig commerciële interesse, pal voor het post-olympische seizoen. Leeftijd én de vraag of ze nog op hoog niveau kunnen presteren zal zeker voor Romme, Ritsma en Van Velde een rol spelen.

Romme: „De interesse in schaatsen lijkt minder geworden. Ik hoef niet meer te kosten dan een voetballer in de eerste divisie.” De Jong: „Ik denk dat de algemene opinie heerst dat schaatsers heel veel willen verdienen. Dat verleden achtervolgt ons.”

Orlando van de Bosch, manager van Romme, was dit jaar bewust terughoudend in het zoeken naar een sponsor. „Eerst moest de sportman in hem weer opstaan.” Van de Bosch zoekt nu wel naar bedrijven. „Het bedrijfsleven wil wel, als ze speelruimte krijgt. Helaas is het klimaat is nog steeds niet optimaal, door de lakse houding van de KNSB. Grote sponsors zetten vraagtekens bij hun mogelijkheden.”

,,Sponsoring is een combinatie van geleverde en te verwachten prestaties. Gehaalde medailles zijn niet meer te exploiteren. Dan komt de vraag of het imago van een schaatser interessant genoeg is. Gianni had in 1998 het imago van een gezellige Brabander: avontuurlijk, ongedwongen en betrouwbaar. Hij is met Ritsma een van de weinigen die ook een hele ploeg kon dragen. Timmer is dat al niet gelukt. Bovendien was een gouden olympische medaille in 1998 nog uitzonderlijk. Door de goede prestaties in de breedte zijn individuele medailles nu automatisch minder waard geworden.”

Van de Bosch is van mening dat het schaatsen er vooralsnog niet in is geslaagd een stap vooruit te zetten. „Wil je als bedrijfstak echt verder, dan zul je bedrijven van een hoger kaliber zoals banken en automerken moeten interesseren. Die zijn minder opportunistisch. Dat klimaat is niet gecreëerd. Als ik morgen in het wielrennen stap heb ik gegarandeerd veel exposure. In het schaatsen is dat niet steeds niet zo.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden