Sponsorregels medische televisie overtreden

Publieke omroepen overtreden de sponsorregels bij het maken van medische tv-programma’s. Dit stelt het Commissariaat voor de Media.

Het Commissariaat voor de Media vindt dat omroepverenigingen beter moeten nagaan waar sponsorgeld voor medische tv-programma’s vandaan komt. In sommige gevallen komt door sponsoring de onafhankelijkheid van de programma’s in gevaar, aldus de toezichthouder. Het Commissariaat onderzocht elf medische programma’s van de publieke omroepen, die in totaal bijna 1,2 miljoen euro aan sponsorgeld ontvingen. Vandaag brengt het Commissariaat de resultaten naar buiten.

De EO heeft op basis van het onderzoek besloten voorlopig geen medische specials meer te maken. Twee medische documentaires die deze omroep afgelopen jaar uitzond, waren niet volgens de regels gefinancierd.

Het gaat om een programma over diabetes, dat volledig werd betaald door de Nederlandse Diabetes Federatie met geld van de apothekerskoepel KNMP, en om een special over darmziektes die werd betaald door de Crohn en Colitis Ulcerosa Vereniging. Beide organisaties hebben niet het officiële goededoelenkeurmerk van het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF). Ze worden door het Commissariaat beschouwd als ’particuliere ondernemingen’ omdat ze ’goederen en diensten’ leveren op de commerciële markt.

De mediawaakhond heeft geen moeite met twee medische specials over baarmoederhalskanker en epilepsie van de EO. Trouw meldde eerder dat beide programma’s indirect waren gefinancierd door farmaceutische bedrijven. Volgens het Commissariaat voldeden die twee programma’s aan de sponsorregels.

Het programma over epilepsie werd gesponsord door het Nationaal Epilepsie Fonds, die dat geld ontving van UCB Pharma, fabrikant van middelen tegen epilepsie. Nigyo, dat onderzoek naar gynaecologische kankers wil bevorderen, financierde het programma over baarmoederhalskanker. Nigyo kreeg het sponsorgeld van GlaxoSmithKline, producent van een vaccin tegen baarmoederhalskanker. De fabrikant wist dat het geld deels bestemd was voor het tv-programma. De EO verklaarde eerder van beide constructies niet op de hoogte te zijn geweest.

„We hebben te goeder trouw gehandeld”, aldus EO-programmadirecteur Peter Beker. „We denken na hoe we belangrijke medische onderwerpen via televisie bespreekbaar kunnen maken. We willen dan absolute garanties dat de commercie er niet bij betrokken is.”

Bij zes van de elf onderzochte programma’s bleek dat het geld afkomstig was uit de algemene middelen van niet-commerciële belangenorganisaties, zoals patiëntengroepen.

Bij drie programma’s werd sponsorgeld van de farmaceutische industrie gebruikt. De Avro zond een documentaire uit over de Daniel Den Hoed Kliniek die werd betaald door KWF Kankerbestrijding met geld van farmaceutisch bedrijf Roche. Ook deze constructie is volgens het Commissariaat niet strijdig met de Mediawet.

De toezichthouder heeft wel problemen met de gedeeltelijke financiering van ’Nederland in Beweging’ (Avro en Max) door het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen en de ouderenbond ANBO, omdat dit particuliere ondernemingen zijn in de zin van de Mediawet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden