'Splinters als satéprikkers' voeden ruzie over wielerbaan

Volgens gemeente Apeldoorn is baan verkeerd aangelegd

APELDOORN - De splinters vliegen je om de oren op de wielerbaan van Omnisport in Apeldoorn. Die indruk zou je krijgen als je het onderzoek leest naar de indoor-wedstrijdbaan die in 2008 met veel tromgeroffel werd geopend. Maar voorzitter Marcel Kranenburg van wielervereniging De Adelaar kent zelf geen gewonden. Het waren sportbonden de die de splinters als satéprikkers veel te gevaarlijk vonden. De houten baan voor kampioensrijders is sinds februari dicht.

"Van ons had de sluiting niet gehoeven", vertelt Kranenburg. "Die is niet vanuit ons gekomen. Wij hopen dat de baan in september weer open gaat. Dan begint ons seizoen. Wij zijn de hoofdhuurder. Elke avond komen er honderdvijftig baanwielrenners naar Omnisport uit een straal van honderd kilometer rond Apeldoorn. Deze baansluiting vormt een probleem voor ons, ook omdat we negentig fietsen beheren en verhuren."

Op het gemeentehuis wordt deze zomervakantie koortsachtig gewerkt aan een oplossing. Want de renbaan is verkeerd aangelegd, concludeerde de gemeente na houtkundig onderzoek. Alle 12.000 plankjes larikshout moeten eruit, oordeelt de gemeente. Apeldoorn, die Omnisport liet verrijzen, wil dat de aannemers opdraaien voor de oplossing. Deze deskundige bedrijven zijn aansprakelijk gesteld. Ze waren destijds op aanraden van wielerbond KNWU binnengehaald.

Tot een rechtszaak is het niet gekomen, meldt een gemeentewoordvoerder: "We zijn voortdurend met elkaar in gesprek." De meningen over de splintervorming lopen uiteen. Een soortgelijke baan in Alkmaar is probleemloos. Wielerbaanbouwer Sander Douma - nu onbereikbaar vanwege een klus in China - bouwde beide banen. Hij vertelde in het Noordhollands Dagblad dat de luchtvochtigheid bij Omnisport te laag zou zijn. Dat kan splintervorming bevorderen.

Maar de houtonderzoekers namens Apeldoorn en exploitant Libéma zien andere oorzaken. Bij de aanleg moet de luchtvochtigheid veel te hoog zijn geweest. Ook zijn plankjes met verschillende en verkeerde zaagwijzen gebruikt. Bij de aanleg is uitgegaan van foute houtvochtigheidspercentages, stelt Stichting Hout Research uit Wageningen. De Adelaar staat buiten de houtdiscussie. Gelukkig, vertelt Kranenburg, is de baan deze zomer dicht. Buiten het baanwielrenseizoen.

Het was de internationale wielerbond UCI die Omnisport onveilig verklaarde. Apeldoorn kan het er niet bij laten zitten. De Veluwse parkstad was al gastheer van Europese en wereldkampioenschappen baanwielrennen. Apeldoorn mist betaald voetbal sinds het faillissement van AGOVV. Via Omnisport worden alle pijlen gericht op de wielersport en atletiek. Gelderland vroeg Apeldoorn een hoofdrol te spelen bij de start van de Ronde van Italië in 2016, die de provincie graag wil binnenhalen.

Het Apeldoornse wielerimago moet dan hersteld zijn. "Het komt wel goed met Omnisport", verzekert Kranenburg. Hij ziet twee scenario's. "Het eerste is dat snel de toplaag van de houten baan wordt gerepareerd. Daar hoop ik op. Het tweede is dat de hele baan eruit moet. Ons komende baanseizoen gaat dan niet door. Maar Omnisport is niet voor 55 miljoen euro neergezet om hem daarna weer af te breken omdat er niemand acht ton overhad voor deze baan."

Toch is juist geld in Apeldoorn een gevoelige snaar. De stad is blut na het afschrijven van 200 miljoen euro op onverkochte bouwgronden.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden