Spirituele tafel met dresscode

De chique entree van het pand van de Groote Industrieele Club aan de Dam in Amsterdam doet vermoeden dat de maandelijkse Spirituele Management Tafel (SMT) een formele aangelegenheid is. In hoeverre is de spirituele dimensie te voelen? Vijf jaar geleden begonnen enkele afgestudeerden van Nijenrode met de SMT omdat zij méér wilden: inspiratie.

Karin Kasdorp

Dinsdag was een open avond belegd met debat over de wenselijkheid van spiritualisering in de politiek. Alles in het pand ademt conservatisme, van het Britse interieur met de lederen meubels tot de brede, gestoffeerde trappen. Niet voor niets vermeldt de uitnodiging een dresscode.

Binnen blijkt de lezing net begonnen, maar ook voor de laatkomers maken de mensen in de halve cirkel nog plaats. Van de 27 aanwezigen is twee derde vrouw, veel voor 'industriële aangelegenheden', maar wellicht verklaarbaar vanwege de inhoud.

Spreker Frits Huffnagel, bekend van tv-programma 'Het Lagerhuis', legt uit volgens welke regels daar wordt gedebatteerd en stelt voor dit samen te proberen. De sfeer is allesbehalve formeel of afstandelijk. Er wordt naar elkaar geluisterd, mensen nemen elkaar serieus en er wordt gelachen. Bij een eerste evaluatie zegt een deelnemer dat ,,het veel om het hoofd gaat, het verbaliseren ervan; door je punt te verwoorden ontneem je het een deel van zijn innerlijke waarheid''.

Interessant wordt het debat bij de vraag of Nederland een spiritueel leider mist. Een voorstander: ,,Een spiritueel leider geeft vorm aan iets wat in iedereen zit, zodat mensen het herkennen. Hij of zij moet dan wel echt feeling hebben met mensen, met wat er leeft.'' Iemand stelt dat er pas behoefte is aan spiritueel leiderschap als wij zelf ervaren dat geld, bezit, status en ego beperkt zijn. ,,Eigenlijk moet bijna iedereen eerst overspannen zijn.'' Een ander reageert: ,,Zijn we niet al zo ver dan?''

Het doel van de SMT is volgens Yolanda Dol van de Tafelcommissie mensen uit het bedrijfsleven laten nadenken over spirituele groeimogelijkheden. Die hebben in eerste instantie een wisselwerking tussen jezelf als individu en het bedrijf en vervolgens tussen het bedrijf en de maatschappij. Dol: ,,Op een avond als deze komen de beperkingen van het debat naar boven en rijst de vraag wat er nodig is voor een spiritueel gesprek.''

Er zijn geen voorwaarden voor deelname. De SMT wil juist voor iedereen openstaan, geen club van één goeroe. Wel wordt toegang geheven, maar die is bedoeld om kostendekkend te zijn. ,,Zelfs de sprekers krijgen geen honorarium, maar een fles champagne.''

Reactie van deelnemer en it'er Richard Driessen: ,,Ik ben geïnteresseerd in filosoferen en in spiritualiteit. Je kunt niet altijd zeggen: nu ga ik het gebruiken in mijn werk, maar in de communicatie speelt het wel altijd mee. Wat je zegt, is wat mensen vergeten, wat ze zien is wat ze begrijpen en wat ze voelen is wat ze onthouden. Het is handig daar rekening mee te houden. Velen zien de beperkingen van de drie dimensies fysiek, emotioneel en mentaal. De spirituele dimensie gaat om de verantwoordelijkheid van hoe je zelf in dingen staat.''

A. Bloemen, lid van de Tafelcommissie: ,,We zijn zo gericht op succes en materie dat er op een gegeven moment limieten zijn aan wat we kunnen. Daaruit ontstaan ook conflicten. We zijn nu alleen maar naar buiten gericht, maar alles wat je buiten jezelf zoekt is verslavend en zal je nooit tevreden stellen. Je moet eerst de verbinding met jezelf aangaan. Geluk ligt niet in je. Van daaruit kun je de verbinding met de ander aangaan.''

Normaal gesproken trekken de avonden tussen de tachtig en honderd deelnemers. Het hangt van het thema af hoeveel vrouwen er komen. Als er mannelijke managers uit het bedrijfsleven spreken die in spiritualiteit geïnteresseerd zijn, verschijnen er relatief veel mannen. Blijkbaar worden deze doorbraakleiders door hen toch als een rolmodel gezien. Dol bevestigt: ,,De SMT heeft heel duidelijk de functie van bemoediging: je bent als manager niet de enige die hier mee bezig is. Je bent niet gek als je voelt dat er meer is en dat het anders kan.''

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden