Spionage-romance 'Allied' maakt verwachtingen niet waar

Allied


Regie: Robert Zemeckis


Met: Brad Pitt, Marion Cotillard, Jared Harris


***


De films van Robert Zemeckis ogen fraai en hebben hartveroverende visuele hoogstandjes: denk aan het dwarrelende veertje in 'Forrest Gump', en zo'n beetje alles in zijn 'Back to the Future'-reeks. Je zou zijn films kunnen afdoen als gelikt als ze niet meestal zulk heerlijk vermaak opleverden.


'Romancing the Stone', 'Who Framed Roger Rabbit?', 'Cast Away': het zijn films die ook bij de zoveelste keer bekijken, staan als een huis.


'Allied' heeft alles om ook zo'n moderne klassieker te worden: twee grote sterren in een stijlvolle Tweede Wereldoorlog spionage-romance. Dat de eerste beelden werden vrijgegeven op het moment dat de scheiding werd aangekondigd van Brad Pitt en Angelina Jolie - tegelijkertijd met geruchten over een affaire met tegenspeelster Marion Cotillard - leek de film extra wind onder de vleugels te geven. De liefde die tien jaar geleden tussen Pitt en Jolie ontstond op de set van een andere romantische spionagefilm, 'Mr. and Mrs. Smith', stond destijds garant voor een daverend succes aan de bioscoopkassa.


Maar op de een of andere manier heeft 'Allied' het toch niet.


Pitt speelt een Canadese geheim agent die, in een fantastisch gefilmde openingsscène, in 1942 per parachute in de zandduinen van Marokko wordt gedropt voor een missie. Samen met een Française 'in een paarse jurk' zal hij in Casablanca een aanslag plegen op hooggeplaatste Duitsers. Zemeckis weet precies hoe hij zwoele woestijnnachten, sjieke clubs en satijnen jurken in beeld moet brengen, en de gracieus bewegende camera, duidelijk gek op close-ups, stuurt onverbiddelijk aan op hun toenadering: tijdens de eerste liefdesscène, in een auto omgeven door een snijdende zandstorm, zit de camera er gelukzalig cirkelend bovenop. Prachtig.


Toch vraag je je als kijker gaandeweg af: lonkt de maker slechts naar Hollywoodklassiekers als 'Casablanca', of had hij liefst zo'n film willen maken? Dat laatste lijkt het wel. En dat werkt niet. Het verhaal van twee geliefden in oorlogstijd die elkaar, ondanks huwelijk en tevreden pruttelende baby, misschien niet kunnen vertrouwen, wordt ouderwets chronologisch en rechttoe rechtaan verteld. Als hedendaagse toeschouwer snak je naar gelaagdheid, snelheid, speelsheid, dubbelzinnigheid, humor, desnoods ironie.


De hoofdrolspelers mogen grote namen zijn met een sexy imago, hun personages zijn wat saai en hun dialogen nog saaier. Met haar sprankelende ogen compenseert Cotillard enigszins de romantische stijfheid van Pitt, maar die lijkt zich toch echt het meest op z'n gemak te voelen in actiescènes. Vonken gaat het niet tussen die twee.


Waar die andere ode aan klassiek Hollywood, de film 'La La Land', tijdloos en daarmee modern is, blijft 'Allied' wat bedeesd hangen in het verleden. Van de man die naam heeft gemaakt met 'Back to the Future' mag je meer verwachten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden