Spiegeltje, spiegeltje aan de wand

Stel, je bent in je eentje aan het winkelen en hebt bij een exclusieve zaak je oog laten vallen op een prachtig kledingstuk in een bijzondere kleur, die je nog nooit hebt gedragen. Natuurlijk zegt de verkoopster dat het je goed staat, maar je wil graag het advies hebben van een paar kritische vriendinnen of vrienden. Maar die zijn niet voorhanden.

Binnenkort is het geen probleem meer, want via een website kunnen ze meekijken en hun oordeel geven. Het experiment was onder de titel ’sociaal winkelen’ afgelopen week te zien op de modebeurs in New York. Ontwerpster Nanette Leporte wil het systeem, van het bedrijf voor interactieve technologie IconNicholson, binnenkort invoeren in haar boetieks in de stad.

Het werkt als volgt: de shopper staat voor een ’Toverspiegel’ die uit drie panelen bestaat. De interactieve spiegel zendt videobeelden uit die op afstand worden opgepikt op de website www.shoptogether.com. Opmerkingen van het thuisfront als ’Hij maakt je dik’ of ’Dat topje staat je niet’ worden vervolgens op een van de zijspiegels geprojecteerd. Ze komen binnen via een e-mail of de gsm. Maar de vriendinnen hebben ook toegang tot het assortiment in de boetiek, zodat ze een ander model of andere kleur kunnen adviseren. Die alternatieven duiken voor de klant in de rechterspiegel op.

De toverspiegel moet ongeveer 25.000 dollar kosten en de speciaal door IconNicholson voor Nanette Leporte op de beurs ingerichte stand kost een paar honderdduizend dollar. Volgens vormgever Christopher Ensight wordt dit het winkelen van de toekomst en sluit het aan op nieuwe communicatietechnologie.

IBM toonde op de modebeurs een ander staaltje van ’sociaal winkelen’. Een meisje loopt op straat en ziet een denimrokje waar ze weg van is. Ze maakt er met haar mobieltje een foto van en zet die met dat mobieltje op een modeweblog. De beschrijving gaat met de vraag ’Waar is-ie te krijgen?’ de hele wereld rond. Enkele minuten later krijgt ze de info en de website van de zaak waar het rokje te koop is.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden