Spektakel vol wonderen in een reddingssloep

Life of Pi
Regie: Ang Lee. Met Suraj Sharma en Irrfan Khan.

¿¿¿¿

'Life of Pi' is een film waarvoor het knipperen met de ogen lijkt uitgevonden. Het gaat niet alleen om de Bengaalse tijger waarmee de Indiase jongen Pi na een schipbreuk in een reddingssloep belandt. Het zijn ook de wonderen van de Stille Oceaan die door Ang Lee met meesterhand tevoorschijn worden getoverd. De zee die oplicht door bioluminiscente kwallen. De duikvluchten van de vliegende vissen. En zo gracieus als de natuur zich voordoet, zo gruwelijk is hij ook. Een helse storm brengt het schip tot zinken waarop Pi en zijn familie zich samen met een stel dierentuindieren aan het begin van het verhaal bevinden. De reis van India naar het nieuwe thuisland Canada wordt de opvarenden noodlottig, behalve Pi, een zebra, een hyena, een orang-oetan en een tijger die zich in een reddingssloep hijsen. Pi zal zich als een soort kruising tussen Noach en Robinson Crusoe op open zee moeten zien te redden.

De Taiwanese Hollywood-regisseur Ang Lee, die grote successen behaalde met boekverfilmingen als 'Brokeback Mountain', 'Crouching Tiger, Hidden Dragon' en 'Sense and Sensibility' is er op een bijzondere manier in geslaagd om het boek van de Canadese schrijver Yann Martel te vertalen naar een spirituele reis, met een heel alternatief doopselritueel.

Met de modernste filmtechnieken, waaronder 3D, laat hij een adembenemend spektakel zien waarbij je je continu afvraagt wat je eigenlijk ziet, en wat eigenlijk waar is. Zo kun je de Bengaalse tijger gerust het grootste digitale wonder tot nu toe noemen, zo levensecht sluipt en loert het dier naar zijn potentiële prooi. In dit hyper-realisme kun je je tegelijktertijd afvragen of de tijger geen vertaling is van Pi's zieleroerselen, en of we Pi niet eigenlijk tegen zijn eigen demonen zien vechten.

Ang Lee brengt het schipbreukelingenverhaal in een wat beproefde raamvertelling waarin de volwassen Pi zijn overlevingstocht vertelt aan een schrijver. Er zijn 'flashbacks' naar zijn jeugd in Pondicherry in India, toen hij als nieuwsgierige tiener het christendom, de islam én het hindoeisme omarmde, en zo zijn eigen ideeën ontwierp over het geloof en de menselijke en dierlijke natuur. Later op zee komen de vragen en twijfels, heel herkenbaar, zoals in het verhaal van een volwassenwording. Het verschil is dat Ang Lee de geschiedenis brengt in een universum waar water en lucht elkaar raken en waar Pi eindeloos lijkt te drijven als in een droom.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden