Spar wil groot zijn met kleine buurtwinkel

Het zijn vooral kleine winkels, de winkels van supermarktketen Spar. Met een aparte filosofie: inspelen op de wensen van de buurt.

In de Spar in Wageningen ligt het groente en fruit vooraan in de winkel, terwijl de broden iets meer achter in de winkel hun geur verspreiden. Deze Spar is gespecialiseerd in vers brood, groente en vlees, net als de andere nieuwe Sparren. De keten telt nu 325 winkels en wil binnen vijf jaar naar vijfhonderd buurtsupers in Nederland groeien. De nieuwe winkels werken volgens een andere formule dan gebruikelijk bij supermarkten: ze richten zich vooral op de verkoop van verse producten en vestigen zich middenin woonwijken.

Eigenaar van de Spar in Wageningen is van Eric Albers. Hij leidt de winkel samen met zijn vriendin Ansila Schrijvershof. Hun Spar ging twee jaar geleden als eerste op de schop en was een voorbeeld voor de andere Sparren. Busladingen vol medewerkers kwamen kijken. Een filmpje toonde hen de winkel voor én na de verbouwing.

De verschillen zijn groot: een ongezellig parkeerterrein maakte plaats voor een nieuw betegelde parkeerplaats met op de muur een poster van vers brood en vlees. De ramen waren dichtgeplakt met plastic folie, terwijl de klant nu naar binnen kan kijken zodat de groenteafdeling hem naar binnen kan lokken. De versafdeling van Albers biedt verder een gevarieerder assortiment. Het groenteschap is gevuld met verschillende slasoorten waaronder biondasla, eikenbladsla en ijsbergsla. „Bij de grote supermarkten verwacht je deze keuze, maar hier worden de klanten met het assortiment verrast. Geef mij nu nog maar eens een reden om in de stad boodschappen te gaan doen”, zegt de winkeleigenaar.

Toch weet Albers dat de meeste klanten voor hun boodschappen weldegelijk ook de grote supermarkten opzoeken. „Mensen zwerven overal naartoe, dat voorkom je niet”, geeft hij toe. Maar voor een praatje komen de omwonenden naar de buurtsuper van Albers. De woonwijk waar deze Spar gevestigd is, telt 4400 inwoners. „Sommige klanten komen hier wel drie keer per dag en blijven een poosje kletsen. Als een klant me vertelt dat hij zich niet zo lekker voelt, dan vraag ik de volgende keer even hoe het gaat. Dat wordt gewaardeerd.”

Brood is goed voor tien procent van de omzet. „Iedere morgen bezorgt een ambachtelijke bakker hier ons brood. Als ik op zaterdagavond bel of ze nog een taart voor me kunnen bakken, dan doen ze dat. Bij de fabriek hoef je met zo’n vraag niet aan te komen”, zegt Albers.

Albers vindt dat Spar een gouden greep heeft gedaan door zijn formule om te gooien. Zelf werkt hij hard aan een goedlopende winkel. „Naast de wekelijkse landelijke folder van Spar maken wij ook een weekendfolder. Voor de leuke aanbiedingen komen de klanten toch weer naar de winkel.”

Tot 2000 werkte Albers als bedrijfsleider in hetzelfde gebouw, toen was het nog de Edah. De Edah wilde zich richten op het centrum van Wageningen en trok zich terug uit de wijk. Albers kon eigenaar van de winkel worden. „Dit was altijd al mijn droom, ik wilde graag eigen baas zijn.” Hij doet zijn werk met plezier. „Ik begin ’s morgens met een lach op mijn gezicht en verlaat de winkel ’s avonds met een nog grotere glimlach”, zegt de supermarkeigenaar.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden