Spannend evangeliseren in postmoderne tijden

Enkele tientallen zien we er wekelijks ter redactie -de kerkbladen. Eenvoudige stencils soms, serieuze, omvangrijke tijdschriften af en toe. Nimmer drongen zich associaties op met Britse tabloids of de Duitse Bildzeitung. Tot het Zondagsnieuwsblad verscheen.

Tabloidformaat, koppen van chocoladeletters en fel kleurgebruik: 'Zondagsnieuwsblad' presenteert zich als een boulevardblad. Maar lees je verder, dan zit in elk verhaal een boodschap. In 'In elk stadje wel een schatje' maken we kennis met de overspelige, op geld beluste beroepschauffeur Hermen, maar als hij de bijbel leert kennen, gooit hij het stuur compleet om. En op pagina 4: Het grote Jezus-interview. Geen gesprek met een band uit Engeland, maar antwoorden rechtstreeks uit de mond van Gods zoon.

Bedenker, schrijver, uitgever, bezorger (en Jezus) van dit blad is Ruurd Walinga. ,,Die oubollige sfeer van evangelisatiebladen spreekt niemand meer aan. Bloot, spanning en sensatie, dat moet erin.'

Ruurd Walinga (36) is in het dagelijks leven regioverslaggever bij het Friesch Dagblad. In zijn vrije tijd legt hij zijn vaardigheden als journalist niet naast zich neer, maar schrijft driemaal per jaar als een eenmansguerrilla zijn Zondagsnieuwsblad vol. De opzet van de krant is uniek; Walinga pakt een thema (sport, rijkdom, tussen gevoel en verstand), schrijft hier negen pagina's over vol en benadert potentiële afnemers met het product. Die afnemers moeten gezocht worden in geloofskringen, want de krant van Walinga is -compleet met pakkende koppen en blote foto's- een evangelisatieblad.

Hoe is het idee ontstaan om een evangeliserend Boulevardblad uit te geven?

,,In kiosken zie ik altijd de mooiste bladen liggen en als ik die dan vergelijk met de evangelisatiebladen, dan kun je maar één ding concluderen en dat is dat ze vreselijk saai zijn. De bladen hebben geen gelijke tred gehouden met de ontwikkelingen in de mediawereld, met de ideeën van de moderne mens. Kijk rond in de kiosk en je zult zien dat de bladen die de mensen lezen, spanning en sensatie bieden. Ze springen in op de verlangens van de mens. Grote, vette koppen, spraakmakende foto's en dito artikelen. Ik dacht 'Ruurd, daar ligt een taak'. Als die methode succesvol blijkt, waarom zou dat dan niet werken voor het nieuws dat ik te vertellen heb?''

Wat heeft u te vertellen?

,,Ik verkondig de boodschap van Jezus Christus.''

U bent niet bang dat mensen de toon verkeerd opvatten en het blad wegleggen met het idee dat het een flauwe grap is?

,,Kijk, niet iedereen is vol lof, maar de mensen die kritiek uiten, dat zijn toch vaak de mensen die al kerkelijk zijn. De oudere generatie, die is opgegroeid met wollige taal en eenzijdige communicatie. Dat spreekt de jonge postmoderne mens niet meer aan. Zij hebben hun eigen taal, hun eigen smaak en eigentijdse problemen.''

,,In de krant behandel ik de onderwerpen dusdanig dat zij zich erin herkennen. Ik schrijf over materialisme, vreemdgaan, voetbal, maar met die verhalen lok ik ook discussies bij hen uit. Na het lezen moeten ze verrast zijn. Ze denken misschien wel alles te hebben, maar is dat alles niet een heel leeg begrip als je niet weet wat de rijkdom van God betekent?''

U schrijft het blad vol, geeft het uit, bezorgt zelfs een deel en uw vrouw redigeert de teksten. Hoeveel mensen bereikt u op deze eenvoudige manier?

,,De komende editie heeft een oplage van 300000. De belangstelling wordt steeds groter. Het is zo dat ik het product aanlever en de plaatselijke afnemers moeten dan voor genoeg adverteerders zorgen om drie pagina's te vullen. Als een aantal kerken besluit veertigduizend exemplaren te kopen, dan kost ze dat zesduizend gulden. Die investering kunnen zij door die advertenties terugverdienen.''

,,Mijn streven is een oplage van een miljoen. De belangstelling, die aanvankelijk mager was, neemt toe. Men vond het te gewaagd en nog steeds vinden velen het op het randje. Maar omdat ze zien dat de christelijke boodschap zo verpakt wél wordt gelezen, nemen ze het voor lief. Na publicatie van het eerste deel van de vaste rubriek 'Het grote Jezus-interview', heb ik veel boze brieven en telefoontjes gekregen. Ik ga er toch mee door, want ik denk dat het in een behoefte voorziet. Een rubriek waarin ik een aantal vragen voorleg aan Jezus Christus en die...''

En u bent Jezus?

,,Zeker, en dat kost me geen enkele moeite hoor. De antwoorden die ik geef zijn allemaal terug te vinden in de Bijbel. Ik verwijs ook door naar de passages, zodat men desgewenst er meer over kan lezen. In de rubriek geef ik antwoord op simpele vragen: Is Jezus echt in een stal geboren? Waar ging hij wonen nadat hij bij Jozef en Maria was vertrokken? Of: Had hij tijdens zijn zwerversbestaan wel genoeg te eten en drinken? Maar die vragen vormen een inleiding naar grotere vragen als: Wanneer ben je werkelijk rijk?''

,,Met de verhalen in het blad tip ik telkens aspecten van het christendom aan, ik laat de mensen proeven. Mensen kunnen het gebruiken als een kennismaking. Er staan daarom telefoonnummers en adressen van kerken in de buurt vermeld en er is ruimte voor agendapunten. Op deze manier probeer ik te evangeliseren.''

Het Zondagsnieuwsblad poogt op een eigentijdse manier ongelovigen kennis te laten maken met het christendom, maar is het verschil tussen het speelse en oppervlakkige van het blad niet groot met de serieuze stemming van veel diensten en preken?

,,Het zou kunnen dat een pastoor toch in wollig taalgebruik zijn preek houdt, maar ik zie het als taak mensen met het geloof in contact te brengen. Zij kunnen de kerk uitzoeken die zij wensen. Het is als het zoeken naar een tv-kanaal dat jou tevreden stemt. Daarmee geef ik ook aan dat niet elke kerk bij de vragen van de jongeren aansluit, maar er is altijd wel iets te vinden.''

Wat wordt het thema van het volgende nummer?

,,In het kerstnummer staat de balans tussen gevoel en verstand centraal. Zo heb ik een verhaal geschreven over het huwelijk: 'Moet een man huilen en een vrouw koeltjes reageren?', en opent het blad met 'Transseksuele opa's geven Nederlanders goed gevoel.' Natuurlijk wordt alles met aardig materiaal geïllustreerd.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden