Spaar het milieu: repareer je kleren

als nieuw | Outdoormerk Patagonia laat met haar Worn Wear Tour consumenten zien dat kleding makkelijk gerepareerd kan worden én helpt ze een handje om het zelf te doen.

Het kledingrek vol jassen en truien dat voor de Bever Outdoor op het Gelderlandplein in Amsterdam staat, wordt goedkeurend geïnspecteerd door een voorbijganger. Helaas voor hem zijn de kleren niet te koop: ze zijn zojuist gerepareerd als onderdeel van de Patagonia Worn Wear Tour.

Onder het motto 'Better than new' reist het outdoor-kledingmerk Patagonia met haar Worn Wear Tour door Europa. Een wit busje dat dienst doet als naaiatelier strijkt neer op parkeerplaatsen en in winkelcentra om kleine reparaties voor consumenten te doen aan kleding, tassen en tenten. Scheve ritsen, kleine gaatjes en kapotte naden worden hier zo snel mogelijk gemaakt. Vorig jaar begon de tour in Amerika, waar 21 staten van de West- tot de Oostkust werden aangedaan. Afgelopen maanden was Europa aan de beurt met 50 stops in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië, Frankrijk en Nederland.

Amsterdam is een van de laatste haltes. Het draaien van garen en het tikken van de naaimachine is van een grote afstand te horen, begeleid door zachte Beatles-muziek die uit de boxen klinkt. Er wordt van alles binnen gebracht, van tentzeilen tot broeken en van handschoenen tot jassen. "Kijk eens, zo goed als nieuw!" De jongen achter de balie geeft Helène (26) haar rugzak terug. "Er zat een lelijke scheur aan de bovenkant, waardoor al m'n spullen nat werden als het regende," verklaart ze. Helène inspecteert de pas gestikte naad. "Een net iets ander kleurtje garen, maar dat maakt het ook wel vrolijk." Zelf had ze het niet gekund, bekent ze. "De tas is van een dikke stof, daar heb je een grote naald voor nodig. Als ik deze truck niet had gezien, was ik de tas een paar dagen kwijt geweest bij de schoenmaker."

Fast Fashion

Dat de tas van Helène niet van het merk Patagonia is, is volgens duurzaamheidsmanager Mihela Hladin geen enkel probleem. "Mensen mogen ieder kledingstuk inleveren waarvan ze nog langer willen genieten", vertelt ze een paar dagen voor het evenement aan de telefoon. Als voorbeeld noemt ze een jongen in Londen, die zijn spijkerbroek kwam inleveren. "Er zaten grote gaten in, maar omdat hij er tien maanden in door Nieuw-Zeeland was getrokken, kon hij het niet over z'n hart verkrijgen hem weg te gooien." Het is precies wat Patagonia met de Worn Wear Tour poogt te bereiken. "Consumenten moeten bewuster worden van de gevaren van fast fashion, waarbij kleding snel in de prullenbak verdwijnt en nieuwe wordt gekocht. Als we alleen zouden focussen op ons eigen merk kleding, wordt het probleem niet opgelost."

De reparaties zijn niet het enige wat Patagonia voor het milieu doet. Het merk, dat veertig jaar geleden werd opgericht door de Amerikaan Yvon Chouinard, was het eerste dat werkte met gerecycled polyester en 100 procent organisch katoen. Eén procent van de omzet wordt ieder jaar besteed aan het beschermen van de aarde, waarbij thema's als bescherming van koraal en de opwarming van de aarde aan bod komen.

Begin 2011 werd de campagne 'Don't buy this jacket' gelanceerd, waarin consumenten werden opgeroepen geen nieuwe kleding te kopen maar oude te laten repareren. "Dit kan bij de repairtrucks, maar als deze niet in de buurt zijn, is het ook mogelijk om kleding op te sturen naar onze herstelcentra in Frankrijk en Portugal."

Wie geen tijd heeft om zijn kleding een paar weken te missen, kan met de Do it yourself-gidsen van Patagonia aan de slag. Een medewerker van het merk laat bij de repairtruck zien hoe een rits makkelijk is te vervangen. Voor kleine ingrepen zoals het dichten van een gat of het ontpluizen van een dikke trui, liggen gidsen klaar. "We willen natuurlijk iedereen graag helpen, maar tegelijkertijd moeten consumenten inzien dat ze zelf iets kunnen doen", aldus Hladin. Volgens haar is dat de sleutel tot minder consumentisme. "Consumptie is het hart van het probleem als het gaat om milieuvervuiling. Als zowel consumenten als bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen en niet alleen aan zichzelf denken, kunnen we met z'n allen een enorm verschil maken."

Patagonia Worn Wear Tour: 5 juni Bever Outdoor (Houten), 10 juni 290 SQM (Amsterdam) en 11 juni Ozlines Surf (Velsen-Noord).

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden