Spaanse modekoning begon succes met roze kamerjassen

MADRID - De eerste biljonair van de Spaanse beurs, kopte deze week het dagblad ABC. Met die woorden is niet alleen het succes samengevat van de beursgang van modeimperium Inditex maar ook de bekroning van Amancio Ortega over wie tal van mythes de ronde doen.

Merkwaardige man, die Amancio Ortega. Grondlegger van het modehuis Zara -onderdeel van Inditex- waarvan onlangs de eerste winkel aan de Amsterdamse Kalverstraat is geopend. Geestelijke vader en stuurman van een zich voortdurend uitbreidend mode- en textielimperium, nu het derde op de Europese ranglijst na het Zweedse Hennes & Mauritz en het Britse Marks & Spencer.

Door de pr-afdeling van Inditex wordt hij gepresenteerd als de geestelijke leider van een Keltische stam. Want de Kelten waren een volk van vrije mensen en dat is precies wat Ortega heeft bereikt; de vrijheid van zijn klanten om te kiezen wat zij willen.

Met de beursgang van woensdag kreeg Ortega er heel wat klanten bij, vooral institutionele beleggers die hun aandelen Inditex in één dag met 22,45 procent in waarde zagen stijgen. Maar zoveel klanten Ortega in zijn modewinkels heeft, zo weinig vrienden bezit hij. Zijn huwelijk ging op de klippen. Het verhaal gaat dat hij nu samenwoont met zijn secretaresse. Het enige dat vaststaat, is zijn rijkdom. Want met een privévermogen van 4,8 miljard euro's is Ortega de rijkste man van Spanje.

Tegelijkertijd is Don Amancio ook een zonderling die anonimiteit als hoogste obsessie heeft. Zelden is hij in het openbaar gezien, ook niet toen zijn bedrijf deze week naar de beurs ging. Nog nooit heeft hij een interview toegestaan.

We weten dat hij 64 jaar is en dat hij doorgaans 's ochtends ontbijt in de Financiële Club van La Coruña, een havenstad in Galicië in het noordwesten van Spanje. Daar leest hij de krant, nuttigt er zijn croissant met café con leche, en vertrekt naar het industrieterrein.

Daarna wordt hij amper nog gezien. Als iedereen 's avonds naar huis is, brandt het licht nog in zijn werkkamer. ,,Hij werkt harder dan wie dan ook'', is het commentaar van een van zijn medewerkers.

Inditex is meer dan een fabriek. De kantoren en bedrijven liggen op een industrieterrein, even buiten La Coruña, ter grootte van 400000 vierkante meter. Daar is 24000 man personeel aan het werk. Om het hele concern in ogenschouw te kunnen nemen, heb je een helikopter nodig.

Het hoofdgebouw is een fabriekcomplex waarin 47 voetbalvelden gaan. Rondom wemelt het van kleine fabriekjes en coöperatieve ateliers waar de diverse componenten van de totale modelijn tot stand komen. Daar staan nog eens 10000 thuiswerkers op de loonlijst.

Dat is de input. De output, de mode, gaat niet alleen naar ruim 300 Zara-winkels, verdeeld over 31 landen, maar ook naar andere winkelketens die onder de moederparaplu van Inditex opereren met namen als Pull & Bear, Massimo Dutti en Berskha.

In totaal heeft Amancio Ortega 100 modeontwerpers in dienst die jaarlijks meer dan 11000 ontwerpen produceren.

De grote kracht van Zara zit in de omloopsnelheid van de mode. Elke drie weken worden de kasten en kleerhangers in de Zara-winkels ververst met mode waarom de klant heeft gevraagd. Niet New York, Milaan of Parijs bepalen het modebeeld maar de straat in Gent, Amsterdam en Tel Aviv.

Zo duidelijk de succesformule is van zijn geesteskind, zo vaag is de vader zelf dus. Dure maatpakken zijn niet aan hem besteed. Op de enige foto die van hem in omloop is, staat hij afgebeeld met een katoenen overhemd. Slechts twee keer is hij gesignaleerd met een stropdas. Dat was bij een officieel bezoek van kroonprins Felipe aan de kantoren van Inditex en tijdens het huwelijk van zijn dochter.

Over de jeugd van Ortega is alleen bekend dat hij in een kleine winkel van zijn ouders werkte waar garens en stoffen werden verkocht. Daar begon de kleine Amancio met zijn eigen handel; het maken van roze, gewatteerde kamerjassen. Fietsend ging hij op zoek naar klanten. Zodra hij er een had gevonden, werd de kamerjas nog dezelfde dag afgeleverd. Daar ook werd de basis gelegd voor de huidige succesformule van Zara; wat je zelf kunt produceren, kun je zelf ook distribueren en verkopen.

In 1963 begon hij met zijn eerste atelier. In 1975 opende hij zijn eerste winkel in La Coruña en bedacht daarvoor de naam Zara. Ruim 26 jaar later doet Amancio Ortega nog steeds hetzelfde, maar nu op wereldschaal.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden