Reportage

Spaanse fabriek heeft de 118 nieuwe NS-sprinters bíjna af

De noodsprinter van NS, De Flirt. Contrucciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) bouwt aan een nieuwe vloot.Beeld ANP

Om een nieuw Fyra-debacle voor te zijn, werken de NS nauw samen met de Spanjaarden die hun nieuwe sprinters bouwen.

Tijdens het koelen van een gloeiend heet stuk staal dat zojuist tot treinwiel is geperst, stijgt een kermend gesis op uit een wolk opspattend water. De enorme hal waar dit gebeurt maakt deel uit van de alles-in-een-fabriek van Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) in Noordwest-Spanje, waar 118 van de nieuwste NS-sprinters van de band rollen.

Vervanging van de oude treinen is hard nodig, stelt Roel Okhuijsen, NS-directeur nieuw materieel. De oude sprinters zijn uit de tijd en er zijn meer zitplaatsen nodig. “Kijk, deze zijn veel ruimer dan de oude”, zegt Okhuijsen opgetogen in het gangpad van een voltooide sprinter. Er zijn vuilnisbakken voor gescheiden afval, kunstleren stoelbekleding in de eerste en tweede klas, een toegankelijk invalidentoilet, een noodverbinding met de conducteur en licht dat zich aanpast aan de omstandigheden. Het zijn de nieuwe snufjes.

Wifi, stopcontacten en USB-laders die onder de stoelen zitten, heeft de ‘noodsprinter’ Flirt ook al. De Flirts rijden al op het spoor, nadat NS onder druk van politiek en reizigersorganisaties, drie jaar terug, in allerijl 58 stuks voor 280 miljoen euro aanschaften bij het Zwitserse Stadler. 

Voor de grote vervanging van de sprintervloot, waarmee ruim een half miljard euro is gemoeid, koos men liever voor CAF.

Rampaanbesteding

Het is voor het eerst dat de NS met een Spaans bedrijf in zee gaan voor zo’n grote order. En ja, de lessen zijn getrokken uit het Fyra-debacle, verzekert Okhuijsen. Vandaar dat de Nederlandse opdrachtgever – anders dan bij de rampaanbesteding in Italië – in Spanje zeer nauw heeft samengewerkt. “Ik heb geleerd om de Nederlandse directheid thuis te laten”, zegt Okhuijsen over de samenwerking met CAF, dat al een eeuw aan de weg timmert in het Baskische stadje Beasain.

Xabier Elizondo van CAF is trots dat zijn bedrijf als een van de weinige treinenbouwers nog zelf wielen maakt. “Het is hartstikke duur, maar toch de moeite waard”, zegt hij, terwijl er nieuwe gloeiende hompen staal voorbijkomen.

In de fabriek waar 2500 werknemers kunnen werken, doet CAF zo’n beetje alles dat spoorvoertuig-gerelateerd is, legt CAF-aankoopdirecteur Félix Fernandez uit: van regionale tot hogesnelheidstreinen in Spanje, tot trams en metro’s in Algerije en Mexico-Stad aan toe.

Crisisjaren

De focus ligt op het buitenland, maar voordat de kredietcrisis in Spanje toesloeg, waren er ook lokaal de nodige afnemers. “De Spaanse markt werd heel slecht in de crisisjaren”, zegt Fernandez, waardoor zijn bedrijf meer dan voorheen over de grens moest kijken.

Het waren mega-orders, zoals de in 2014 beklonken deal met NS, die CAF weer glans gaven. “De omvang van de order was erg welkom voor ons”, zegt Fernandez. Hij is ook in zijn nopjes omdat CAF met de NS-order steviger voet aan de grond krijgt in Midden-Europa. Na een eerdere bijdrage aan de Amsterdamse metrovloot, wijst een nieuwe opdracht uit Nederland volgens hem bovendien op vertrouwen in zijn bedrijf.

Gelukkig voor CAF blijft het buitenland vragen. De NS hebben een optie voor nog meer nieuwe sprinters. Al moeten er halsbrekende toeren worden uitgehaald om ze in Nederland te krijgen. Omdat er geen aansluitend treinnetwerk is, komen veel sprinters per boot.

Op 9 december worden de nieuwe Spaanse treinen in gebruik genomen.

Lees ook: 

NS komen snel met nieuwe sprinters

De Flirt, het nieuwe sprintermodel van de NS, staat blauwgeel te glimmen in de grauwe hallen van onderhoudsbedrijf NedTrain in Maastricht.   

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden