Soundbites proeven

Over chocolade doen wonderbaarlijke verhalen de ronde. De nachtzwarte versnapering is niet alleen lekker, maar zou ook een goed middel zijn tegen hartaanvallen.

Vrouwen zijn dol op chocolade, dat is bekend, maar mannen eten er meer van. Dat bleek vorig jaar uit een onderzoek dat chocoladestavenbakker Mars uit liet voeren onder vijfhonderd Nederlanders. Het verschil is gering: 72 procent van de mannen eet wekelijks chocolade, tegen zeventig procent van de vrouwen. Goed opletten dus bij de paastafel, want als er ongemerkt eitjes verdwijnen zit hij er achter.

Over chocolade verschijnen de laatste jaren wonderbaarlijke verhalen. De nachtzwarte versnapering zou goed zijn tegen aderverkalking, tegen puistjes en tegen dementie. Dat zou komen door de gezonde flavonoïden, die ook in thee, wijn en uien zitten. Sinds een paar dagen gonst heel het internet van de resultaten van een Duits onderzoek, deze maand gepubliceerd in het European Health Journal, waaruit zou blijken dat veel chocolade geweldig is tegen hartaanvallen. Op de online-versie van het Health Journal is het artikel niet terug te vinden en papieren versies zijn er nog niet, maar als iedereen het zegt, dan zal het wel kloppen, toch?

Geen wonder dat de industrie vrouwen aan de chocolade wil; dat is beter voor hun gezondheid. Om er echt aan te werken heeft Côte d’Or, maker van bonbonbloc en ’gewone’ repen, een speciale campagne opgezet voor vrouwen: soundbites. ’Proeven’ zegt Côte d’Or in een persbericht, is ’een multi-sensorische ervaring’. Een aantal vrouwen proefde chocolade in een laboratorium, geblinddoekt en met een koptelefoon op de oren die speciaal ontwikkelde chocolademuziek draaide. Deelneemsters meldden de meest smakelijke ervaringen. Consumenten, aldus Côte d’Or, mogen dat ook ervaren. Koop een reep van de fabrikant, log in op de site en hoor de soundbites die zo’n fantastisch effect hebben.

Nu behoor ik tot de achttien procent van de mannen die niet wekelijks chocola eet, zelfs niet jaarlijks. Maar als het zo gezond is wil ik het best proberen; en misschien werken die soundbites ook wel voor mijn mensensoort/geslacht. Zouden ze zelfs ook voor concurrerende chocolademerken werken? Dat valt uit te proberen.

Uit de buurtsuper haal ik chocoladerepen van Côte d’Or en van het aloude Verkade, en log in op de website van Côte, koptelefoon op. In mijn oren klinkt een kruising van Efteling- en De Leeuwenkoning-muziek. Rechtsonder moet ik mijn barcode invullen, wat ik onverdroten doe, om de rest van de soundbites te kunnen horen. Resultaat: geen toegang. Nog een keertje proberen, met een andere code. Resultaat: hetzelfde.

Cote d’Or stuurt per mail een setje mp3-deuntjes, en de verzekering dat het heel snel goed komt met de site. Met een glaasje water bij de hand, zonnebril voor mijn ogen, wacht ik op wat mijn koptelefoon mij zal geven.

Nou, dat is nogal wat. Een Afrikaans-Nederlandse man begint een compleet hoorspel met beestengeluiden en een handleiding proeven. Chocolade-eters vindt Cote d’Or kennelijk nogal kinderlijk. De Afrikaanse stem legt de stappen van het proeven uit: eerst betasten, dan bekijken, vervolgens ruiken en ten slotte luisteren. Luisteren! Hoe doe je dat? De stem legt het niet uit en de site blijft tot op het moment van schrijven ontoegankelijk voor mijn barcode; de soundbites kunnen mijn smaak dus niet versterken.

Dan maar op de ouderwetse manier. Is er verschil? Niet in prijs, beiden zijn 95 eurocent per ons, maar in de varianten puur, melk en hazelnoot springt Verkade er uit: romiger, zachter, geuriger en misschien net iets minder zoet.

Maar ja, wie weet hoe dat mét soundbites zou zijn geweest.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden