Sound Mayer krijgt bijna iets alledaags

SASKIA BOSCH

Pop

John Mayer Born and Raised World Tour ***

Zijn optreden in Ziggo Dome was binnen enkele minuten uitverkocht en ook voor de twee extra concerten in de Heineken Music Hall is geen kaart meer te krijgen. Wie is die John Mayer waar de Nederlandse fans zo gek op zijn?

Allereerst een no-nonsense man, zo bleek dinsdag bij zijn optreden in Ziggo Dome. In zijn spijkerbroek en geruite overhemd zag hij eruit als de archetypische plattelands-Amerikaan. Een beetje glamour straalt alleen op de singer-songrwiter af via de beroemde viendinnen die hij heeft versleten, zoals Jennifer Aniston, Taylor Swift en via zijn huidige liefde, zangeres Katy Perry. Ook voor een gelikte show bleken de fans dinsdag in Ziggo Dome bij Mayer aan het verkeerde adres. De singer-songwriter richtte af en toe enkele vriendelijke woorden tot de fans, maar voor de rest was het motto: gewoon staan en spelen. Want bij de Amerikaan draait het voor alles om de muziek.

Zozeer dat hij onlangs zijn Amerikaanse fans een veeg uit de pan gaf omdat ze naar zijn smaak drukker waren met het fotograferen en filmen van zijn optredens met hun mobieltjes dan met het luisteren naar zijn muziek. "Ze gaan niet uit hun dak omdat ze alleen maar naar hun scherm kijken", mopperde Mayer. Dat hadden de fans in Amsterdam blijkbaar goed in de oren geknoopt, want de zaal was ditmaal niet zoals zo vaak een zee van verlichte telefoonschermpjes. Slechts een enkeling stak af en toe zijn mobiel in de lucht voor een foto. Maar de meeste tijd werd er aandachtig geluisterd, waar Mayer zijn fans uitvoerig voor bedankte.

Zo no-nonsense als zijn presentatie was, zo recht door zee klonk ook zijn muziek. Mayer betoonde zich een artiest die zijn publiek in muzikaal opzicht niet uitdaagde. Zijn crossover van pop, rock, blues en country klonk bekend, bij de mindere nummers kreeg zijn sound bijna iets alledaags.

Wat hem redde bij het eerste van drie Nederlandse optredens was zijn evidente liefde voor de muziek en voor zijn gitaar. Dat levert intense momenten op zoals het weemoedige 'Dear Marie' waarin Mayer terugblikte op een jeugdliefde: "Yeah I've got my dream but you've got family".

Mooi was ook 'Wildfire', dat met zijn stuiterende ritme aan Paul Simons 'Graceland' deed denken. Het beeld van de avond dat het meest zal bijblijven was echter Mayer die helemaal opging in een van zijn vele indrukwekkende gitaarsolo's, de ogen dicht en met een ingespannen trek om de mond.

Jazz

Jaga Jazzist ***

Het Noorse Jaga Jazzist heeft in de bijna twintig jaar van haar bestaan een groepsgeluid ontwikkeld dat bol staat van invloeden en toch ontegenzeggelijk eigen is. Dat de muziek van de groep zo herkenbaar is, mag een prestatie van jewelste heten. Want niet alleen is die muziek gevoed door uiteenlopende genres, de meeste van de negen muzikanten op het podium bespelen meerdere instrumenten, waardoor de sound in een handomdraai kan veranderen.

De constante bij Jaga Jazzist is de geweldige energie die van de muziek uitgaat. Een essentieel onderdeel daarin zijn de pulserende ritmes. Die worden extra kracht bijgezet door telkens laag en zwaar te contrasteren met licht en hoog. Live is dat niet alleen te horen, maar ook te zien. Enerzijds de verwoed op de floortoms trommelende drummer Martin Horntveth, anderzijds de fijnzinnige, hypnotiserende partijen van vibrafonist Andreas Mjos. De een extravert, de ander ingetogen; zo zit heel Jaga Jazzist vol tegenstellingen.

De overweldigende energie van de groep heeft ook keerzijden. Bij muziek die zo geestdriftig van start gaat, is het moeilijk er een schep bovenop te doen. Gas terugnemen heeft dan weer het gevaar van verflauwing. Een van de fortes van Jaga Jazzist is wat je de organisatie van de muziek zou kunnen noemen. Ze draait in belangrijke mate om zich herhalende structuren en patronen. Jaga Jazzist heeft daarmee iets van een menselijke, muzikale machine. Daarin is de invloed waarneembaar van diverse artiesten als Steve Reich, Frank Zappa en Kraftwerk.

Dat het draaiend houden van de machine mensenwerk is, moet als een van de spanningsfactoren in deze muziek worden gezien. Daarbij zijn de nuances erg belangrijk en uitgerekend die gingen woensdagavond in het Utrechtse Tivoli soms verloren. In plaats van een uitgelezen spel met klankkleuren, werd de muziek dikwijls een brij. Daarbij viel toch ook op dat de composities onevenwichtig van kwaliteit zijn.

Hoe duidelijk de manco's ook naar voren kwamen, onverlet blijft dat de vitaliteit van Jaga Jazzist en hun vermogen sfeer te creëren, meer dan aanstekelijk is. Hoe dan ook bleek de subtiliteit die in de geluidskluwen verdween, niet alleen het verschil tussen concert en plaat, maar helaas ook tussen goed en heel goed.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden