Sophie DeLaMar Producties

theater

***

Een gewone vrouw met een gewoon, redelijk doorsnee leven. Ja goed, ze is slim en komt uit een goed milieu. Maar toch: niets bijzonders. Is dat nou het perfecte onderwerp voor een toneelstuk?

Ja, vonden Roos Ouwehand en Tjitske Reidinga, waarop Ouwehand de toneeltekst 'Sophie' schreef, over het leven van zomaar een vrouw, gespeeld door Reidinga. Regisseur Antoine Uitdehaag brouwde er een vlotte voorstelling van.

In Sophie trekt een vrouwenleven in twaalf scènes aan de toeschouwer voorbij, van achtjarig meisje tot zevenentachtigjarige bejaarde dame. Een leven met hoogtepunten en tegenslagen zoals ouders die scheiden, kinderen die geboren worden, een huwelijk dat stukloopt en een hervonden jeugdliefde.

Sophie is van begin af aan een goedgebekte vrouw met een behoorlijk goed psychologisch inzicht. Het stuk speelt zich af in haar kamertje, in haar ouderlijk huis. In tijdsprongen van soms elf en dan weer twee jaar, komen hier achtereenvolgens een jeugdkameraadje, haar moeder, haar vader, haar eerste echte liefde, haar echtgenoot en haar (klein)kinderen voorbij.

Sophie is de constante factor, haar vorderende ouderdom wordt verbeeld door eenvoudige kledingchangementen op het achtertoneel.

Ouwehand heeft in haar tekst een lichte, humoristische en actuele toon getroffen die goed past bij het feuilletonachtige karakter van deze voorstelling; het is een aaneenschakeling van herkenbare, tenenkrommende en ontroerende momenten.

Pijnlijk is bijvoorbeeld de scène tussen puber Sophie en haar schlemielige vader (Peter Bolhuis) die na jaren overspel het huis verlaat: je zou iedere suffe vader zo'n scherp analyserende en formulerende dochter toewensen.

Aandoenlijk is dan weer Sophies overbezorgde-jonge-moeder-hysterie, maar ook de hereniging met haar jeugdliefde Daniel (een uitstekend spelende Frederik Brom) als ze al ver in de vijftig is.

Het zijn echter vooral de scènes tussen moeder en dochter die binnenkomen. De onovertroffen Ria Eimers speelt Sophies moeder met een grote liefde, humor, neurose en kwetsbaarheid, en brengt daarmee ook het spel van Reidinga naar grotere hoogten. Nu speelt Reidinga over het algemeen wel heel doeltreffend en komisch. Alleen als de jongste en de oudste Sophie verliest ze zich in voor de hand liggende karikaturen.

Het is volkomen onduidelijk in welke tijd Sophie speelt, wat af en toe verwarrend werkt. Alsof elke scène in 2015 plaatsvindt. Bovendien wordt het verstrijken van de tijd nergens echt voelbaar. Toch jammer, aangezien het hier om een heel mensenleven gaat. Dat (en de soms wat mindere acteerprestaties van enkele spelers) buiten beschouwing gelaten is Sophie een prima onderhoudende feel-goodvoorstelling met een lach en een traan.

Tot en met 23 decmber in DeLaMar. Info: www.delamar.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden