Soort papier is belangrijk voor optimale sfeer van de illustraties

AMSTERDAM - Het allereerste wat kinderboekenillustratrice Annemarie van Haeringen doet wanneer ze haar boek voor het eerst in handen krijgt, is kijken naar de kleuren van de prenten. Is dit jasje zo rood als het bedoeld was en is het mutsje de juiste kleur groen?

MARLIES KIEFT

Het liefst hebben illustratoren natuurlijk dat de kleuren in het boek precies overeenstemmen met de originele prenten. Dat lukt niet altijd. Veel illustratoren werken bijvoorbeeld op gelig aquarelpapier, waardoor bij het drukken op wit papier de kleur toch iets verandert. Niet dat geel ineens groen wordt - het gaat om de kleurnuance. De eindverantwoordelijke voor de definitieve kleur is de drukker. Een delicaat beroep. Bij het drukken van een kinderprentenboek komt heel veel tijd en zorgvuldigheid kijken. In Nederland zijn er niet veel drukkerijen die gespecialiseerd zijn in dit genre. Als ze er zijn, zijn ze relatief duur. Daarom besteden veel uitgeverijen hun drukopdrachten liever uit aan het buitenland. Sommige uitgeverijen doen dat in het Verre Oosten, want dat is goed en goedkoop. Alleen moet je daarbij niet teveel haast hebben, want de reistijd (per boot) is lang. Dichter bij huis is er drukkerij Proost in het Belgische Turnhout.

Proost krijgt veel opdrachten uit Nederland, maar de drukkerij is internationaler dan dat. De Belgische drukkerij krijgt opdrachten uit Scandinavië, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk. De grootste opdrachtgever is Groot-Brittannië.

Nederlandse uitgevers zijn kritisch, weet Gaby Brams, die bij de drukkerij verantwoordelijk is voor de verkoop in Nederland. “Vaak komt de uitgever nog kijken wanneer het prentenboek op de persen ligt, soms komt ook de illustrator van het boek. Logisch, die heeft het boek al maanden gekoesterd.” Het heeft een voordeel dat de uitgevers zo kritisch zijn, vindt Brams. Daardoor is het filmwerk dat zij inleveren bij de drukker vaak in goede staat. Naast het drukken van het aangeleverd prentenboekmateriaal geeft de drukker ook adviezen. Hij doet bijvoorbeeld suggesties voor het soort papier waarop de sfeer van de illustraties optimaal uitkomt. Eerst wordt door de lithograaf een proefdruk gemaakt van het prentenboek, daarover wordt overlegd met de uitgeverij. Vaak wordt daar nog verschillende malen aan gesleuteld. Als de proefdruk is goedgekeurd komt deze terecht bij de drukker.

Het is niet altijd mogelijk om de originele kleuren die de illustrator gebruikt heeft te handhaven. Soms leidt dit tot onvrede bij de tekenaar, maar ook komt de kleur op de proefdruk tot grote verrassing van de illustrator nog wel eens mooier uit dan de originele kleur.

De drukkerij maakt voordat de prenten op de drukpersen gaan nog een blauwdruk. Op basis hiervan kan de uitgeverij eventueel nog een laatste correctie aangeven. Is er meer rood nodig, of juist minder omdat wat er onder staat al voldoende rood is. “Zorg en kwaliteit”, dat zijn de belangrijkste begrippen bij een drukkerij van kinderprentenboeken”, zegt Brams. “Een prentenboek in de winkel kost toch behoorlijk wat geld. De mensen doen daarvoor een investering. Dan moet het er mooi uitzien.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden