Songs waar je uren in zou willen dwalen Letters, daar gaat het om bij boeken

Agnes Obel (Trouw) Beeld
Agnes Obel (Trouw)

Agnes Obel, Paradiso, Amsterdam (30/11)

Natuurlijk kan een artiest in een concert groeien. Maar bij een goed concert weet je vaak al in de eerste seconden dat het iets bijzonders gaat worden. Zoals bij het optreden van de Deense singer/songwriter Agnes Obel, die meteen in het instrumentale openingsnummer een eigen wereld schiep en beelden opriep van donkere dennenbossen en mistige valleien. Met minimale middelen, Obel op toetsen en haar compagnon op cello en gitaar, creëerde de muzikante een dynamische sound met fraaie tegenstellingen tussen diepe, ritmische cellolijnen en licht tinkelende pianoklanken.

Met haar donkere luisterpop riep Obel associaties op met vele beroemde muzikanten. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ze zich in de driehoek tussen Kate Bush, John Cale en Yann Tiersen begeeft. Met de oermoeder van de pianopop, Bush, heeft ze de combinatie van een lichte vrouwenstem met piano gemeen, terwijl de donkere ondertoon in haar nummers lijkt te verwijzen naar John Cale. De laatste poot van de driehoek werd gevormd door de Franse componist Yann Tiersen, met wie Obel een voorliefde voor sprankelend pianospel deelt.

Niet dat Obel een copycat is. Want al herbergt haar muziek niet te missen verwijzingen naar andere artiesten, bij het optreden in een uitverkocht Paradiso zette ze wel degelijk een eigen geluid neer.

Haar beste momenten vielen samen met de instrumentale songs, die de luisteraar alle ruimte boden om eigen paden in te slaan. Het waren songs die je het gevoel gaven dat je er wel uren in je eentje door zou willen zwerven.

In de gezongen nummers werd de sound door Obels meisjesachtige stemgeluid (’Over the Hill’) soms iets te lieflijk. Daar staat tegenover dat de muziek van Obel een puurheid uitstraalde die zeer aantrekkelijk was. En als de 28-jarige muzikante, die onlangs haar debuut-cd ’Philharmonics’ uitbracht, zich blijft ontwikkelen en niet in de lieve-meisjesval trapt, zal ze vast nog goed zijn voor vele albums waarin het heerlijk ronddwalen is.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden