'Songfestival is meer dan muziek'

Interview | Weet Nederland dinsdag een plek te bemachtigen in de finale van het Songfestival? Daniël Dekker, radiopresentator, is er opnieuw bij en blikt vooruit.

Besef wel, we hebben zwaar geloot met deze landen in de halve finale', zegt Daniël Dekker over de Nederlandse kansen volgende week bij het Eurovisie Songfestival in Kopenhagen. "Maar ik denk ook dat 'Calm After The Storm' een belangrijke outsider kan zijn voor de hoogste plaatsen."

Wie met de AvroTros-radiopresentator praat over Ilse DeLange en Waylon, hun gelegenheidsduo The Common Linnets en het grootste liedjesfestival ter wereld, vervalt al snel in voetbaljargon. Niet zo gek: Dekker is ook voorzitter van de Ajax-fanclub en analyseert de kansen en de omstandigheden volgende week in Denemarken zoals dat gaat voor elk groot toernooi.

Een paar dagen voor de halve finale, die dinsdagavond wordt gehouden, staat Dekker op het punt om met zijn ochtendprogramma 'De Gouden Uren' weer naar het gastland van het songfestival te verhuizen. Net als de afgelopen jaren, voor dagelijkse live-uitzendingen over de liedjes, de sterren, hun onderlinge kwesties, de nationale sentimenten en al die andere randverschijnselen van het evenement dat in 1956 begon met zeven Europese deelnemers. Dit jaar zijn er 37 deelnemende landen.

Inmiddels verzorgt fusieomroep AvroTros de Nederlandse uitzending. De Tros nam het na 2009 over van de NOS, toen de belangstelling naar een dieptepunt was gedaald. De Toppers konden dat jaar in Moskou geen potten breken, de magere jaren daarvoor moest Nederland het doen met snel vergeten optredens van even vergeten artiesten als Treble of Re-Union. "De Tros nam het festival over toen het hier op sterven na dood was. En de meeste Nederlandse artiesten vonden deelname beneden hun stand. Dat is inmiddels wel weer anders."

Gastland Denemarken, dat vorig jaar won met het liedje 'Only Teardrops' van Emmelie de Forest, heeft een ruige locatie gekozen voor het 59ste Eurovisie Songfestival. De twee enorme hallen van de voormalige scheepswerf Burmeister & Wain in de haven van Kopenhagen bieden volgende week plaats aan tienduizend toeschouwers.

Na twee voorrondes op dinsdag 6 mei en donderdag 8 mei gaat het festival zaterdag 10 mei over tot de finale. Denemarken is daarvoor al geplaatst, samen met de 'big five-landen' die het evenement jaarlijks het zwaarste sponsoren: Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Het Nederlandse duo The Common Linnets (Ilse DeLange en Waylon) zal zich via de eerste voorronde op dinsdag naar een plaats in de finale moeten zingen. Volgens de bookmakers heeft het Nederlandse liedje 'Calm After The Storm' een redelijke kans de eindronde te halen.

Armenië, Zweden en Denemarken gaan volgens de goklijsten voor de eindoverwinning. Een andere voorspelling komt uit de koker van de songfestival-fanclubs uit de deelnemende landen. Die voorspellen als top-drie: Zweden, Hongarije, Israël.

Voorronde en finale in hal scheepswerf

'Als Nederland wint en het volgende songfestival moet organiseren, hebben we een financieel probleem. Je kunt beter tweede worden.' Daniël Dekker, radio-presentator

De toekomst, de kosten

"Ik denk dat het Eurovisie Songfestival er over tien jaar gewoon nog is", zegt Daniël Dekker. "Het is toch een talentenjacht en je ziet hoeveel jonger publiek nu kijkt naar 'The Voice of Holland' en soortgelijke programma's. Het is bovendien méér dan een liedjesfestival. Een soort sport, waarin Europese landen tegen elkaar strijden. Dat blijft kijkers trekken.

"Het festival past bij de AvroTros. Onze kosten voor het Eurovisie Songfestival liggen rond de 2,5 ton. Hiervoor krijgen we drie uitzendingen; twee halve finales en de finale. Dit zijn in verhouding dus hele goedkope programma's. Maar desondanks moeten we goed blijven uitleggen waarom een publieke omroep, met publiek geld, er aan wil blijven deelnemen. Het is goed voor de Nederlandse muziek en het past bij ons, maar niet voor elke prijs natuurlijk. Net zo min als de Champions League tot elke prijs door de NOS moet worden uitgezonden."

De liefhebbers van het festival

"Ik volgde het festival vroeger matig, de resultaten waren zo slecht. Sinds ik achter de schermen kijk, ben ik me er echt voor gaan interesseren. Hoeveel prestige sommige landen er aan ontlenen. Dit gaat over meer dan muziek, begreep ik.

"Je hebt de echte liefhebbers, die alles weten. Hier in Nederland leeft het festival enorm in homokringen, in andere landen net zo goed. In de fanscene kom je enorme feitenkennis tegen, over de gekste dingen rond het songfestival. Mooie, maar veelal 'nutteloze' kennis. Zoals ik vrienden heb die de hele opstelling van Manchester United altijd uit hun hoofd kennen, heb ik nu ook collega's die weten met welk liedje Finland een jaar of tien geleden vierde is geworden. En met welk merk pen dat liedje toen is geschreven.

"Tijdens het festival is de Euroclub dé ontmoetingsplek voor delegaties, pers en fans uit alle deelnemende landen. Daar staat iedereen te dansen op oude inzendingen, waarvan je dacht: die zijn allang vergeten. Maar nee, ze gaan helemaal uit hun dak op een liedje dat ooit ergens zestiende werd. Dit festival heeft echt z'n eigen wetten en cultuur. In die festivalscene hoor je trouwens nog vaak 'sha-la-lie' van Sieneke uit 2010. Nederland eindigde dat jaar laag, maar nu is het camp. Mooi toch?"

De bizarre acts

"Er zitten nog steeds vreemde podiumacts bij, zoals dit jaar van de Oostenrijkse travestiet met de baard, Conchita Wurst. Je moet er wel doorheen kunnen kijken. Wurst heeft ook een dubbele bodem, tegen homofobie, want ze zingt, overigens loepzuiver, dat ze zich vrij voelde na een transformatie. De bizarre acts van groepen nemen af. Ze scoren minder sinds de komst van de vakjury, die let niet op maskers.

"Het publiek dat stemt, houdt denk ik ook weer meer rekening met zangkwaliteit. Bij televoting stemmen veel jongeren die de huidige talentenjachten op televisie zien, waar weer meer op zang wordt gelet. Bij 'Idols' ging het er vaak om hoe iemand er uit zag. In 'The Voice' draait een jurylid tegenwoordig pas de stoel om wanneer hij aanslaat op stem en kwaliteit. Die trend zie je terug op het songfestival, dus het wordt muzikaal weer interessanter".

De Nederlandse artiesten

"Het was voor de Tros zwaar in het begin, toen het niets werd met Sieneke en de 3JS. We wilden ook nieuwe talenten inzetten en zo won Joan Franka in 2012 het Nationaal Songfestival, met de indianentooi als blikvanger. Dat ging helaas ook niet goed. We hielden er te weinig rekening mee dat zo'n onervaren talent moeilijk de spanning van een heel groot festival aan kan.

"Anouk heeft ons gered. Ze bereidde zich goed voor en eindelijk stonden we vorig jaar weer in de finale en werden negende. Het leukste wat ik ooit gedaan heb, zei ze achteraf. Ja, je treedt wel op voor 150 miljoen kijkers. Met Ilse DeLange en Waylon staat er nu weer een duo dat zo'n groot podium aan kan. Ik denk dat we de komende jaren weer meer Nederlands artiesten van A-categorie krijgen die willen meedoen."

De kansen (1)

"Ilse en Waylon namen samen een cd op in het Amerikaanse Nashville en maakte daarna het nummer 'Calm After The Storm'. Ik vind dit nummer goed. Het heeft een zekere spanning en dreiging. De sfeer van 'Every breath you take' van The Police. Het is country-pop, heeft een internationale stijl. Een belangrijke outsider, verwacht ik.

"Winnen? Als Nederland wint en wij het volgende songfestival moeten organiseren, hebben we een financieel probleem. De kosten worden gedeeld door de omroepen uit deelnemende landen, maar we zullen er zelf ook behoorlijk wat geld in moeten steken. Je kan maar beter tweede worden, hoor ik iedereen zeggen."

De kansen (2)

"We hebben een zware halve finale geloot omdat daar landen inzitten als Zweden, Rusland, Oekraïne en Azerbeidzjan. Onze conclusie is dat er zes of zeven landen in die poule zijn die gewoonlijk doorgaan alleen al door het stemsysteem. Die kregen historisch altijd veel stemmen van bevriende landen. Dat kun je erg vinden, maar zo werkt dat. Zelf geven wij de Belgen ook vaak twaalf punten.

"Het is ook belangrijk hoe het Nederlandse optreden eruit ziet. Hoe komen Ilse en Waylon de huiskamer binnen? Als dat goed gaat kan het veel punten opleveren. Daar zijn zij op dit moment erg mee bezig."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden