Soms is het lastig om jezelf te zien

Harmen van Dijk is redacteur van Tijd. Wekelijks bespiegelt hij de levens van beroemde mensen in Nederland en ver daar buiten. Reacties naar: h.vandijk@trouw.nl

Opmerkelijk, hoe iemand die veertig jaar lang vrijwel onafgebroken in beeld is geweest, zo kan schrikken van drie geschilderde portretten van zichzelf. Mart Smeets was volkomen ontdaan toen hij zag hoe de kunstenaars in het programma 'Sterren op het doek' hem hadden weergegeven.

Wij, kijkers, zagen gewoon drie goed gelijkende portretten. Die zag Mart ook, zei hij tegen presentatrice Hanneke Groenteman, maar hij vond het 'zeer onaangenaam om zo met jezelf geconfronteerd te worden'. De meeste BN'ers die voor het programma worden geschilderd, kunnen hun geluk niet op als ze zien hoe maar liefst drie kunstenaars wekenlang bezig zijn geweest met hun gezicht. Ze putten zich uit in complimenten en kiezen na veel zuchten en handenwringen het mooiste portret uit - om thuis aan de muur te hangen.

Mart Smeets is minstens zo ijdel als die anderen. Hij leek alleen een stuk minder blij met zichzelf. Hanneke had vooraf met hem doorgenomen dat er, naast een massa bewonderaars, veel uitgesproken Mart Smeets-haters zijn. Dat beaamde hij vrij gelaten. Maar in de schilderijen leek hem pas echt duidelijk te worden hoe die mensen hem dan zien. "Ik schrik van mezelf, ik wil niet zo zijn", zei hij toen Hanneke de werken onthulde.

Op het losjes geschilderde portret van Jantien de Boer zag hij 'de façade die ik altijd optrek'. Bij het bijna fotografische schilderij van Marten Huitsing zei hij wat vertwijfeld: "Ik ben waarschijnlijk wel een zwaarder wordende, half aftandse randdebiel die arrogant is." Het lichte werk van Joop Rubens vond hij afschrikwekkend, vooral vanwege de onderkin. "Als ik er langs zou lopen, zou ik denken: val eens af."

De interessante openbare therapiesessie werd jammer genoeg overschaduwd door de opmerking die toen volgde. Mart zag niet alleen zijn onderkin op het schilderij, maar ook de 'bestraffende Amstelveens-Joodse manier van kijken' van de kunstenaar. Later zei hij dat dit citaat helemaal uit de context was gemonteerd, maar de kunstenaar was er zichtbaar door geraakt. Heb je het over onbedoeld, terloops racisme, dan heb je het zomaar - 'nummer 39 met rijst' - over Gordon. Een week zonder relletje is voor hem een week niet geleefd. Ditmaal was Connie Breukhoven aan de beurt. Ze zegde op het laatste moment af voor het benefietgala dat Goor met Geer organiseerde voor de ouderen van Nederland. De scheldkanonnade die ze toen via de telefoon over zich heen kreeg ('jij vuil, vies, goor, verwend secreet') zette de diva uit wraak op internet. Zo hoorden we ook dat de zanger de senioren, voor wie hij zich zo hard maakt, vol vuur omschreef als 'seniele oudjes'. Gordon sloeg natuurlijk harder terug. "Er is een zielig oud vrouwtje dat op uw telefoontje zit te wachten", zei hij 's avonds op tv en verklapte Connie's telefoonnummer. Natuurlijk heeft hij nergens spijt van. En nog één keer: hij is ook niet racistisch. Misschien moet Hanneke Groenteman hem ook eens uitnodigen.

En Mart? Die nam na lang wikken en wegen de randdebiel mee naar huis.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden