Sociale dienstplicht (2)

Waarom moeten jongeren voor de sociale dienstplicht opdraaien? Beter is om ze goede opleidingsmogelijkheden te bieden en ervoor te zorgen dat het risico dat de opleiding voortijdig wordt afgebroken zoveel mogelijk voorkomen wordt. Dit biedt de jongere een kans om een goede basis te leggen voor zijn maatschappelijke ontplooiing.

De maatschappelijke dienstplicht is effectiever als het op latere leeftijd wordt ingevoerd. Op dat moment ben je al zo lang met je carrière bezig dat de betrokkenheid met al de maatschappelijke problemen in zijn algemeenheid minder is dan op jongere leeftijd.

Of de zienswijze op deze problematiek is zo bepaald door de maatschappelijke groep waartoe je behoort. Het is maar net wat voor definitie je aan sociale dienstplicht geeft. Is de definitie 'het op een goedkope manier niet aantrekkelijk, vuil of zwaar noodzakelijk werk oplossen' of is het 'het verrichten van werkzaamheden, die je normaal gesproken, op dit moment niet doet, met het doel een daadwerkelijke confrontatie met de sociale problematiek van dit moment'.

Ga je uit van de laatste omschrijving dan kan sociale dienstplicht toegepast worden voor: zorg om het milieu, in het onderwijs, gezondheidszorg, de arme kant van Nederland, integratie, opvang vluchtelingen en veiligheid. Door de sociale dienstplicht kent men de problematiek van binnenuit met als gevolg dat er een draagvlak ontstaat voor een beleid wat effectiever is in het oplossen van deze problemen dan nu het geval is. Sociale dienstplicht heeft een verplichtend karakter en niet alleen voor Jan met de pet, maar voor alle maatschappelijke geledingen.

De vergoeding moet op basis van het wettelijke minimumloon. In combinatie met een 'sabbatical' kan belastingvoordeel worden verleend. GroningenMartin Zijlema Schiphol Schiphol heeft de gemeente Amsterdam reeds in de jaren zestig gewaarschuwd tegen huizenbouw in de geluidstroggen, schrijft Willem Breedveld in zijn column 'Wegdenken' (Trouw 6 augustus). Maar vervolgens is Amsterdam toch in die zones gaan bouwen.

Zonder de toekomstige bewoners in te lichten. De rol van Amsterdam is echter nog kwalijker. Albert Plesman had al vroeg door dat Schiphol en Amsterdam elkaar lelijk in de weg zouden komen te zitten. Na de oorlog wilde hij daarom het vliegveld verplaatsen naar Burgerveen, volgens hem een leeg gebied waar niemand last van vliegtuiglawaai zou hebben. Verplaatsen kon op dat moment gemakkelijk.

Schiphol was zwaar beschadigd uit de oorlog gekomen, en bovendien zou er een heel nieuw banenstelsel komen: het oude sterstelsel zou worden omgezet in een tangentiaalstelsel. Verhuizing op dat moment zou dus nauwelijks tot kapitaalsvernietiging leiden. Maar Amsterdam was tegen, en organiseerde onder de bevolking een sentimentele flauwekulactie onder het motto 'Wij willen Schiphol houden'. En Amsterdam heeft Schiphol dus nog. Met alle herrie die daar bij hoort. En vooral: met alle kans op ongelukken. Want je kunt vliegtuigen wel stiller maken, maar start en landing blijven gevaarlijke momenten, waarbij veel menselijke fouten worden gemaakt. Dat de herrie rond Schiphol toeneemt is vervelend, maar veel funester is dat door uitbreiding van Schiphol op de bestaande locatie het groepsrisico fors is toegenomen. Als Plesman zijn zin had gekregen, dan was de Bijlmerramp nooit gebeurd. Amsterdam

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden