Sociale dienst moet personeel beter beschermen

(Novum) - Driekwart van de sociale diensten moet meer maatregelen nemen om het personeel te beschermen tegen agressieve en gewelddadige klanten. Dat concludeert de Arbeidsinspectie in een rapport dat staatssecretaris van Sociale Zaken Henk Van Hoof (VVD) maandag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

De diensten registreren het agressieprobleem vaak niet. Agressietrainingen en een veilige inrichting van de spreekkamer ontbreken in veel gevallen. Gelet op de grote risico's moeten instellingen die in gebreke zijn, dringend maatregelen nemen om de werknemers te beschermen, vindt Van Hoof.

Uit gesprekken met werknemers blijkt dat 64 procent van de medewerkers van sociale diensten, UWV's en CWI's regelmatig te maken heeft met agressieve klanten. De Arbeidsinspectie concludeert dat het aanpakken van daders loont. Diensten die lichte gevallen van agressie tolereren, krijgen volgens de inspectie ook meer te maken met ernstiger vormen. Sociale diensten kunnen agressieve klanten straffen met korting op de uitkering.

De inspectiedienst bezocht 437 van de 643 instellingen voor uitkeringen en werkbemiddeling: sociale diensten, vestigingen van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) en het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI). Bij de sociale diensten nam 74 procent te weinig maatregelen op het gebied van agressie en geweld, bij de CWI's ging het om 65 procent. De inspectie bezocht ook twaalf van de 32 instellingen van het UWV, die alle twaalf te weinig maatregelen bleken te hebben genomen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden