Sober, schuchter en meeslepend

Pop

Agnes Obel ****

Het was dinsdag de avond van de schuchtere dames in het Concertgebouw. Eerst scharrelde voorprogramma Feral & Stray alias de Canadese singer-songwriter Erin Lang zo verlegen het podium op dat je nog even dacht dat het om een roadie in plaats van een muzikant ging. Een half uur later betrad hoofdact Agnes Obel de bühne en bleek de Deense singer-songwriter al net zo verlegen als haar Canadese collega. Zo ging haar gezicht steeds schuil achter een lange haarlok en richtte ze zich zelden tot het publiek. Al greep ze de gelegenheid wel aan om de prachtige akoestiek van de grote zaal van het Concertgebouw te prijzen. Met een bewonderende blik door de zaal: "Je hoort hier echt alles!" En ook toen de zangeres een sjaal nodig had om het geluid van de piano te dempen, was er even contact. "Heeft iemand een wollen sjaal die ik kan lenen? Je krijgt hem zo terug!"

Het verzoek was tekenend voor de perfectioniste Obel, een muzikante bij wie ieder detail van een song belangrijk bleek. Ook als daar een geleende sjaal aan te pas moest komen, of de muzikante tussendoor haar vleugel nog even stemde.

Maar ook aan de songs van het nieuwe album 'Aventine' die Obel dinsdag speelde, was te horen hoe zorgvuldig de Deense met haar composities omgaat. Meer nog dan bij de nummers van haar debuutalbum bleek bij deze songs hoe Obel haar luisterpop-composities tot hun essentie terugbrengt, zonder aan dynamiek of spanning in te boeten.

In Amsterdam was de instrumentatie uiterst sober te noemen en schurkte die veelvuldig tegen de klassieke muziek aan. Terwijl de zangeres zichzelf op vleugel begeleidde, werd ze alleen bijgestaan door een celliste en violiste. Met dit beperkte palet slaagde Obel er wel in met melodieuze pianoklanken en melancholieke strijkers een prachtige sfeer van verstilling op te roepen, al lieten de muzikantes zeer incidenteel de muziek toch even tot orkaankracht aanzwellen.

Bijzonder knap was dat Obel ondanks het ingetogen karakter van haar songs de luisteraars moeiteloos haar muziek in wist te trekken. Vooral bij hoogtepunten als 'Aventine' en de cover 'Katie Cruel' nam je maar al te graag Obels muzikale uitnodiging aan om een stukje met haar op te lopen op haar pad van contemplatie en introspectie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden