Sober ingerichte stands houden de AutoRai overeind

(Trouw)

De AutoRai is de AutoRai niet meer. De bezoeker lokken met protserige, dure stands is verboden en de auto staat dit keer centraal, niet het merk.

De meeste automerken zijn aanwezig op de AutoRai, ondanks de ingestorte verkoop. Zelfs het failliete bedrijf Kroymans mag zijn auto’s tonen op de uitgeklede editie van dit jaar.

Wie langs de glimmende auto’s op de autobeurs wandelt, ontkomt niet aan de crisis. Mannen in nette pakken vragen elkaar hoe ze zich voelen onder de problemen van hun werkgever. Het één na grootste autobedrijf van Nederland, Kroymans, is gistermiddag failliet verklaard. Omdat de werkmaatschappijen die onder Kroymans vallen voorlopig blijven voortbestaan, zijn de werknemers nog in dienst. Dat is wrang, omdat de ruim 4000 werknemers over maart geen salaris ontvangen. Het CNV waarschuwt dat uitkeringsinstantie UWV de salarissen niet overneemt zolang de onderhandelingen over een doorstart voortduren.

Veel van de werknemers van de automerken die Kroymans importeert hebben gemengde gevoelens. Ze hebben uitgekeken naar het tweejaarlijkse feestje voor importeurs, waar ze de bezoekers willen onderdompelen in verhalen over auto’s van de merken Saab, Kia, Alfa Romeo, Aston Martin, Cadillac en Hummer. Maar de grote onzekerheid over hun financiële situatie overheerst. „Voor de collega’s met hoge maandelijkse kosten is de situatie het zwaarst”, zegt een werknemer van Saab die anoniem wil blijven.

Tot enkele dagen voor de officiële opening van gisteren zag het ernaar uit dat de AutoRai het zonder de merken van Kroymans moest stellen. De AutoRai heeft de kosten voor de stands –dit jaar gemiddeld twee ton– aan de Kroymans-bedrijven voorgeschoten.

In september merkte de organisatie dat het veel autobedrijven dit jaar moeite zou kosten om flink uit te pakken op de beurs. Vanwege de inzakkende autoverkopen was het de vraag of ze nog bereid waren om, zoals bij de voorgaande beurs, gemiddeld een miljoen euro neer te tellen voor een stand. Als de minder kapitaalkrachtige importeurs het zich niet kunnen veroorloven om op de Rai te staan, neemt het belang van de beurs voor het publiek af.

In overleg met de automerken gooide Rai-directeur Hans Bakker het roer om. Op de tentoonstelling moest de auto weer centraal staan. De AutoRai laat dit jaar de indeling per merk los. De auto’s zijn nu ingedeeld per thema, van ’groene innovaties’ tot ’luxe sportauto’s’.

Bovendien is het dit jaar uit met de protserige megastands, waarmee automerken elkaar de loef probeerden af te steken. Op voorgaande edities van de tweejaarlijkse autobeurs glommen de auto’s de bezoeker tegemoet vanaf podia met spiegelvloeren. Er was veel ruimte om autoliefhebbers comfortabel te ontvangen en te trakteren op een drankje. Nu is alles anders: de onmetelijke vlaktes tapijt in de Rai-zalen zijn bezaaid met zeecontainers.

„De organisatie van de Rai hield ons goed in de gaten bij het opbouwen”, zegt manager Martin Steyven van Aston Martin-dealer Cito. „Als wij te stand te luxueus zouden inrichten, zouden Mercedes en Audi dat ook gaan doen. Dan verzuipen de importeurs die weinig geld te besteden hebben. Sober ingerichte stands zijn nu de enige manier om de beurs draaiende te houden.”

De stand van Aston Martin. Er wordt nog volop gekeken naar de duurdere auto¿s. (FOTO MAARTJE GEELS)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden