Soap rekent af met Mexicaanse macho's

De populairste soapserie van Mexico stelt een van de meest diepgewortelde maatschappelijke fenomenen van het land aan de kaak: het machismo. En passant slaagt het programma erin een groter publiek te winnen voor een nieuw tv-kanaal dat de Mexicanen voor het eerst een objectieve versie van het nieuws voorschotelt.

Mirada de Mujer (De blik van een Vrouw) is het verhaal over een vrouw wier man haar na 27 jaar huwelijk verlaat voor zijn maitresse. In plaats van wanhopig te worden besluit ze een affaire te beginnen met een man die 17 jaar jonger is, waarmee ze de adviezen van haar moeder en kinderen, die verwachten dat ze geduldig wacht tot haar man terugkomt, in de wind slaat. Het programma, dat breekt met de tradities van de mierzoete 'telenovelas' op andere televisiekanalen, trekt dagelijks miljoenen kijkers waaronder voor het eerst ook een groot aantal mannen.

“De man is altijd dominant geweest in de Mexicaanse maatschappij”, zegt Martin Luna Ortigoza, hoofd programmering en marketing van TV Azteca, de omroep die de soap uitzendt. In Mirada de Mujer is alles omgekeerd. In een macho-maatschappij komt dat hard aan.” Door de serie is een levendige discussie ontstaan over de Mexicaanse normen en waarden. Vooral de gewoonte van de Mexicaanse mannen om met twee maten te meten - zij mogen vreemdgaan zoveel ze willen maar hun vrouwen mogen vaak niet eens met andere mannen praten of bevriend zijn - moet het ontgelden.

In tegenstelling tot in de traditionele Mexicaanse soap wordt er in Mirada openlijk gesproken over seks, abortus, miskramen en seksuele intimidatie. Ook worden er problemen uit het dagelijks leven aangesneden zoals de afnemende romantiek na het huwelijk, de bemoeizucht van de schoonfamilie, werkloosheid en alcoholisme. TV Azteca zet hiermee de eigenzinnige weg voort die het kanaal is ingeslagen sinds het in 1993 onafhankelijk is geworden. Daarmee is het er als eerste tv-zender in geslaagd het monopolie van mediagigant Televisa te doorbreken.

De frisse kijk van Azteca op de wereld is ook merkbaar op andere terreinen. Terwijl Televisa de nieuwsprogramma's gewoonlijk vult met aankondigingen van de regering, besteedt Azteca aandacht aan sappige schandalen en aan de zorgen van de man in de straat. “Er bestaat een groot wantrouwen jegens de mensen die aan de macht zijn”, aldus chef nieuws van Azteca, Ricardo Medina Macias. De verslaggevers van Azteca gaan de straat op om met gewone mensen te praten, aldus Medina. In een verhaal over een overheidsprogramma voor arme boeren komen ook de boeren zelf aan het woord. In Mexico is dat niet eerder vertoond.

Het belangrijkste avondnieuwsprogramma van Azteca 'Hechos' heeft '24 Horas' van Televisa' qua kijkcijfers al verslagen. In november 1997 keek 9,4 procent van de inwoners van Mexico-Stad naar het nieuws van Azteca terwijl 8,8 procent van de kijkers op '24 Horas' afstemde. (AP)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden