SNS verliest op verzekeringen

Overheidsbank SNS Reaal wordt opgeknipt. 'Opbrengst verzekeringstak zal tegenvallen.'

Nog even en de huidige bankverzekeraar SNS Reaal bestaat niet meer. De verzekeringspoot, die sinds 1 juli Vivat heet, wordt verkocht en de bank gaat verder onder de naam SNS Retail Bank. Maar het was de verzekeringstak die gisteren bij de presentatie van de halfjaarcijfers van SNS Reaal (weer eens) voor opvallend nieuws zorgde.

Vivat is, in de boeken van SNS Reaal, 2,4 miljard euro waard. Maar dat bedrag zal de overheid, de huidige eigenaar van SNS Reaal, er niet voor krijgen, zei financieel directeur Maurice Oostendorp. Zonder bedragen te noemen stelde hij dat de verkoopprijs aanzienlijk lager zal zijn dan die 2,4 miljard.

De verzekeringstak, met de merken Reaal en Zwitserleven, leed afgelopen halfjaar een verlies van 225 miljoen euro. Dat kwam vooral door eenmalige uitgaven: de ontvlechting kost meer dan gedacht (142 miljoen) en extra kosten voor personeel en automatisering slaan neer bij de verzekeringspoot.

Bovendien blijken de perspectieven voor dochter Zwitserleven minder goed dan gedacht. Beleggingen gaan minder opleveren en kosten zullen hoger uitvallen dan eerder voorspeld. Om dat op te vangen, boekte SNS Reaal ruim 100 miljoen op Zwitserleven af. De verzekeraar, bekend geworden door tv-spotjes met de acteurs Kees Brusse en Huub Stapel, werd in 2007 door het vorige bestuur voor 1,5 miljard euro gekocht. De aankoop die zijn klanten 'het Zwitserlevengevoel' moest geven, is een financieel drama voor SNS geworden.

Op zijn dagelijkse bezigheden boekte Vivat overigens wel winst: 47 miljoen. Met zijn levensverzekeringen verdiende het 68 miljoen, maar op schadeverzekeringen leed het verlies.

Wie Vivat gaat kopen, is nog onbekend. ASR, eveneens eigendom van de staat en daarvoor onderdeel van Fortis, heeft belangstelling, maar ook Delta Lloyd, NN Group (tot voor kort onderdeel van ING), Aegon en enkele buitenlandse partijen zouden in de markt zijn. Dit najaar worden de biedingen op Vivat verwacht, de afronding van de verkoop geschiedt waarschijnlijk komend voorjaar.

De bankpoot van SNS Reaal draaide wel met winst: 165 miljoen euro, al moest daar nog wel een bijdrage van 51 miljoen aan de eigen nationalisatie van af. Ook de andere Nederlandse banken hebben daaraan meebetaald, Rabobank het meeste.

SNS, waar ook ASN Bank, BLG Wonen en RegioBank onder vallen, kreeg er het afgelopen half jaar 35.000 klanten bij en vecht zich in op de markt voor hypotheken. Het marktaandeel verdubbelde in een half jaar tijd naar 3,7 procent. Oostendorp kondigde aan de hypotheekrente verder te verlagen.

Net als de andere Nederlandse banken merkt ook SNS dat veel huizenbezitters bezig zijn met het vervroegd aflossen van hun hypotheek. Ondanks de toestroom aan nieuwe klanten werd de totale hypotheekportefeuille daardoor wat kleiner. SNS wist ook extra spaargeld aan te trekken. Naar eigen zeggen heeft de bank op dat terrein nu een marktaandeel van 10,6 procent.

SNS moest 82 miljoen euro opzijzetten om mogelijk niet inbare leningen op te vangen. In de eerste helft van vorig jaar was dat nog 94 miljoen en in de tweede helft 120 miljoen. Eerder deze maand meldden ook ING en ABN Amro dat zij dit jaar minder geld in hun stroppenpotten moesten stoppen dan vorig jaar, een teken dat de crisis haar dieptepunt voorbij is. Het leeuwedeel van die waardeverminderingen (66 miljoen) bij SNS heeft betrekking op hypotheken.

Triodos blijft groeien

Triodos Bank is het afgelopen half jaar opnieuw gegroeid. De 'groene' bank had eind juni 550.000 klanten, 33.000 meer dan eind december vorig jaar. De hoeveelheid spaargeld en financiële tegoeden die klanten op Triodos-rekeningen hebben staan, groeide met 7 procent. De bank verleende ook meer krediet aan duurzaam werkende bedrijven.

Dat de nettowinst van de bank ondanks die groei toch daalde (11,5 miljoen tegen 13,4 miljoen in de eerste helft van 2013) kwam doordat ook Triodos een bijdrage moest leveren aan het overeind houden van SNS Reaal. Zonder die bijdrage zou de winst van Triodos met 22 procent zijn gestegen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden