Snoeiharde hardcore, intieme samenzang

Jongeren op een feestelijke en ongedwongen manier zélf laten ontdekken wat de essentie is van het christelijk geloof. Zo luidt het mission statement van het Flevo Festival, dit weekeinde in Liempde. Jongeren dansen er op gospelrock, bidden in de gebedstent of slenteren over de infomarkt. ,,Op Lowlands zouden we niet zo snel gaan staan, denk ik.''

'Take me higher, set my soul on fire'', schalt het door de pendelbus die een handjevol jongeren van station Boxtel naar het Flevo Festival in Liempde brengt. De chauffeur tracht zijn passagiers alvast in feeststemming te krijgen, maar de meeste jongeren kijken naar buiten.

Op een landgoed bij Liempde vindt de 26ste editie van het Flevo Festival plaats. Vier dagen lang, van donderdag tot zondag. Een kaartje voor alle dagen kost bijna honderd euro - de prijs is vergelijkbaar met die voor festivals als Lowlands en Pinkpop. Alleen wordt hier geen drank verkocht, zijn drugs verboden en heeft de gemeente Boxtel een rookverbod afgekondigd vanwege de aanhoudende droogte. De organisatie verwacht meer dan tienduizend bezoekers die op de muziek, het theater en de discussiefora afkomen.

Enkele campings zijn donderdagmiddag al behoorlijk vol, maar op het festivalterrein is dan nog bijna niemand te vinden. Ongeveer dertig jongeren zitten bij de discussie 'Christenen en oorlog: een explosieve combinatie'.

Vlootpredikant Fred Omvlee, oud-militair C.van Egmond en Gied ten Berge van Pax Christi praten over nut en noodzaak van oorlog. De presentator vraagt wie in de zaal denkt dat Jezus pacifist was. Een aantal handen gaat omhoog. Moeiteloos weten de jongeren bijbelpassages te citeren om hun stelling te bewijzen.

De presentator brengt weinig lijn in de discussie. We vertrekken uit Irak, scheren onderweg naar Noord-Korea even langs Afrika, en o ja, we moesten het ook nog hebben over christenen en oorlog. Is dat nou een explosieve combinatie? Ja, zeggen zij die menen dat Jezus pacifist was. Ten Berge van Pax Christi denkt er anders over: niet-christenen hebben in de vorige eeuw méér slachtoffers gemaakt dan de christenen in voorgaande eeuwen. Christenen zijn zo erg nog niet.

En zal er in de toekomst oorlog blijven? De uitkomst is bevestigend, maar er is hoop: de wederkomst van Jezus zal vrede brengen. ,,Tot die tijd moeten wij christenen bidden voor de vrede'', zegt Ten Berge.

Het Flevo Festival is niet alleen bezinning en discussie. De hele dag spelen er bandjes, verspreid over het terrein. De Noorse band Extol maakt snoeiharde hardcore. De teksten zijn onverstaanbaar: als er al een boodschap wordt uitgedragen, komt die niet door. Een enkele bezoeker maakt het duivelsteken -gebalde vuist met uitstekende pink en wijsvinger- dat bij de muzieksoort hoort. De moshpit (wild dansen en duwen voor het podium) is hard als op Lowlands of Dynamo. De muziek klinkt soms als de oude Black Sabbath, met voorman Ozzy Osbourne - zelfbenoemd Prince of darkness.

Tegelijkertijd wordt in de gebedstent aan de andere kant van het terrein de Heer in intieme samenzang geprezen. Het zijn de twee gedachten waarop Flevo hinkt: het moet leuk zijn als op elk ander festival, maar God is overal aanwezig. Sommige bands verwerken het geloof in hun optreden. Het Amerikaanse Christafari, openingsact op het hoofdpodium, speelt christelijke reggae. Zanger Mark Mohr: ,,Christafari is géén kruising tussen rastafari en christendom. Het betekent gemeenschap van Jezus. Hoor jij ook bij Jezus? Gooi dan nu je handen in de lucht. Yeah!''

De sfeer zit er redelijk in, maar zelfs het Flevopubliek vindt dat de zanger te veel praat. ,,Ik wil nu ook wel gewoon twee nummers achter elkaar horen'', mort een meisje.

Op het terrein is een markt waar organisaties reclame maken en leden werven. Tijdschrift Reveil hoopt nieuwe abonnees te winnen. Het Korps Mariniers -hoofdsponsor van het festival- probeert zijn imago op te poetsen. Kapitein F.Hellendoorn: ,,Nieuwe rekruten hoeven we niet, vanwege de bezuinigingen. Maar veel mensen denken dat het leger alleen geweld pleegt. Hier willen we laten zien dat we ook veel goeds doen, zoals in Irak.''

De mariniers denken op Flevo succes te hebben. ,,De jongeren hier zijn gedisciplineerd. Op Lowlands zouden we niet zo snel gaan staan, denk ik.''

Het CDJA, de jongerenorganisatie van het CDA, organiseert een debatwedstrijd. Jongeren discussiëren in teams van twee. De duo's krijgen vijf minuten om over een stelling na te denken: team één is verplicht voor, team twee verplicht tegen. De eerste discussie gaat over drank op Flevo: wel of niet toestaan? Team één beargumenteert dat het kan. ,,We zijn allemaal christenen, dus we kunnen elkaar vertrouwen. Niemand moet dronken willen worden.'' Team twee wint. Volgens hen kan het ook zonder alcohol gezellig zijn. De uiteindelijke winnaars mogen als prijs de hand schudden van premier Jan Peter Balkenende.

Ook het Nederlandse Bijbelgenootschap is aanwezig. In de Arkventure kunnen kinderen een multimediale reis maken door de Bijbel, onder leiding van gezagvoerder Jorrit en computeranimatie Archie, een onhandig kereltje. Het NBG gaat met de Arkventure katholieke, protestantse en openbare basisscholen langs. Die laatste zijn meestal moeilijk bij het project te betrekken, maar volgens gezagsvoerder Jorrit zijn de kinderen juist extra enthousiast, omdat zij bijna niets weten over de Bijbel.

Voor de deelnemertjes op Flevo kennen de bijbelse verhalen geen geheimen, maar ook dan zit er voldoende uitdaging in de reis, in de puzzels en in de spelletjes. Ze gaan van Noach naar Martin Luther King, nemen de complete ontwikkeling van het schrift door én de betekenis van alle christelijke feestdagen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden