Snelweg

Trouw bericht dat mensen die binnen 100 meter van een snelweg wonen ernstige gezondheidsrisico's lopen (6 augustus).

Zoals Trouw beschrijft, heeft afgelopen jaar een proef gelopen op de A13 bij Overschie. Door de invoering van een maximumsnelheid van 80 kilometer is de luchtkwaliteit in de omgeving verbeterd met 5 tot 10 procent. Ook de geluidshinder is teruggelopen. Reden voor de minister om deze snelheidsbeperking na de proefperiode te handhaven. Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat een snelheidsbeperking niet altijd tot een verbeterde luchtkwaliteit leidt. Behalve snelheid speelt namelijk ook de mate van doorstroming een cruciale rol.

Constant rijdend verkeer, met een lage snelheid, veroorzaakt minder luchtverontreiniging dan 'dynamisch' rijdend verkeer, dat sterk varieert in snelheden. De maatregel op de A13 is dan ook gericht op een gelijkmatiger doorstroming van verkeer. Met succes. Door de kleinere snelheidsverschillen verdeelt het verkeer zich gelijkmatiger op de A13, wat weer leidt tot lagere emissies.

Maar dat werkt niet overal zo, blijkt uit de proef. De verhouding tussen vracht- en personenverkeer kan maken dat de doorstroming niet bevorderd wordt. En ook de bebouwing speelt een rol. Op te korte trajecten kan een snelheidsbeperking juist de veroorzaker van files zijn. Reden is dat mensen over een te korte afstand terug moeten schakelen van 120 naar 80, wat weer leidt tot ad hoc remgedrag, dat de doorstroming verstoort en weer leidt tot meer emissies.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden