'Sneller reizen binnen de Randstad'

Beeld ANP

Reizen met het openbaar vervoer moet in de toekomst in de Randstad veel sneller gaan. Binnen een uur moeten mensen van deur tot deur kunnen reizen. Dat staat in de toekomstvisie van de vijf ov-bedrijven NS, Q-buzz, GVB, RET en HTM.

Treinen tussen de centraal stations van de vier grote steden mogen er maximaal een half uur over doen. De vaste dienstregeling wordt afgeschaft, en er komen meer lightrails, ov-fietsen, beltaxi's en deelauto's.

'Het succes van RandstadRail, de lightrailverbinding tussen Rotterdam en Den Haag, toont waar de reiziger behoefte aan heeft. Geen grote, megalomane projecten, maar slimme combinaties en gericht maatwerk per regio', zegt Jaap Bierman, directeur van de HTM voor de camera van de NOS.

Buiten de Randstad willen bedrijven vervoer op maat bieden met meer inzet op drukke lijnen en persoonsgericht vervoer in rustige regio's.

Bierman: "In rustige regio's zullen de 12 meter lange bussen met vaste dienstregeling plaatsmaken voor persoonsgericht vervoer. Busjes op oproep bijvoorbeeld, die je ook kunt inzetten voor leerlingen- en zorgvervoer".

Voor het toekomstbestendig maken van het openbaar vervoer is volgens de ov-bedrijven de komende 20 jaar een jaarlijkse overheidsinvestering van 1 miljard euro nodig.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden