Snelle hulp nodig in Detroit

Motor City in verval (Trouw)

De Amerikaanse stad Detroit rekent erop dat de hulproep van zijn auto-industrie dezer dagen gehoor vindt in Washington. Ook al is die hulp misschien niet verdiend.

Het is stil, angstig stil zou je bijna zeggen, in de General Motors-Wintertuin. Maar een medewerker van de fabrikant spoort bezoekers blij aan toch vooral morgen terug te komen. „Dan hebben we nieuwe modellen. En Santa Claus komt.”

De Wintertuin ligt in het hart van het Renaissance Centrum van Detroit. Dat GM juist daar uitpakt met een permanente presentatie, die het half tussen een autoshowroom en een museum houdt, is niet verwonderlijk. Sinds 1996 huist het wereldhoofdkwartier van GM in de glazen torens van het multifunctionele complex.

In die kantoren wordt dezer dagen zenuwachtig gevolgd hoe Washington deze keer reageert op de vraag om noodhulp van GM en de twee andere fabrikanten uit Amerika’s autostad, Ford en Chrysler. Toen de Grote Drie vorige maand het Congres om een spoedkrediet vroegen, werden zij afgepoeierd.

Washington zei de auto-industrie pas voor de tweede keer in een half jaar 25 miljard dollar te willen lenen als die concreet kon aangeven hoe ze ging besparen en toekomstgerichter ging werken. De Grote Drie zouden gisteren hun huiswerk bij het Congres inleveren. Eind van de week worden ze gehoord door de Congresleden.

Hotelmedewerkster Kathryn Medley vindt dat de Grote Drie niet fair behandeld zijn. „Wall Street is snel uit de brand geholpen. De financiële sector hoefde niet eerst plannen te overleggen. Ook de auto-industrie heeft recht op snelle hulp. Ze is, net zoals Wall Street, te belangrijk voor de Amerikaanse economie.”

Medley leeft mee met de ongeveer 2,5 miljoen werknemers van de autofabrieken, autodealers en toeleverende bedrijven die hun baan kunnen kwijtraken als de Grote Drie failliet gaan. Maar zoals veel bezoekers van de Wintertuin en het Renaissance Centrum heeft ze geen compassie met de GM-top in de torens. „Het is hun eigen schuld. Ze maken al jaren de verkeerde modellen. Die zijn te groot en verbruiken te veel.”

Ralf LeBeau rekent erop dat Washington nu wel over de brug komt. „Ze moeten gewoon. Er staan te veel banen op het spel”, zegt de gepensioneerde restaurantmedewerker, die uit een echt GM-gezin komt. Maar hij hoopt dat het Congres de topmannen dwingt flink in hun eigen inkomsten te snijden. „Ze verdienen waarschijnlijk veel te veel. Als ze niet presteren, moeten ze inleveren.”

Motivatietrainer Theresa Taylor klimt in de Wintertuin even achter het stuur van de nieuwste truck. „Mijn halve familie werkte ooit voor Buick (dat in GM is opgegaan). Elk jaar weer ruilden we de auto in voor het nieuwere model. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat de auto-industrie uit de regio verdwijnt.”

Maar ze vindt het prima als het Congres de industrie dwingt een andere koers te volgen. „Detroit is al jaren de weg kwijt. Je moet twintig jaar vooruitkijken. Maar Detroit dacht alleen aan geld verdienen.”

Volgens Renata Butler, die bij de arbeidsvoorziening werkt, wees het Congres de Grote Drie vorige maand alleen af voor de schijn. „Ze moeten ze even laten bungelen om de weerzin onder het volk over al die dure reddingsoperaties te bevredigen. Maar de Democratische meerderheid laat de auto-industrie nooit op de fles gaan. Ze wil bewijzen dat ze voor de werkman op de bres staat. Evengoed vallen er veel ontslagen.”

„Het is allemaal een spelletje”, herhaalt ze. „De managers die de industrie in de vernieling hebben geholpen zullen beloven zichzelf minder geld toe te stoppen. Maar linksom of rechtsom halen ze dat wel weer in.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden