Snelle Fyra vraagt om veel geduld

Nog deze week alternatief voor trein Amsterdam - Brussel

Van 'vliegtuig zonder vleugels' tot hogesnelheidsdebacle. Het is snel bergafwaarts gegaan met het imago van de Fyra. De kapotte flitstreinen staan nu ter reparatie op het rangeerterrein Watergraafsmeer in Amsterdam. De spoorvervoerders uit Nederland en België, NS en NMBS, werden gisteren door politici uit beide landen ter verantwoording geroepen. Er komt een tijdelijke oplossing, lieten ze weten.

Wat hebben de spoorwegmaatschappijen beloofd?
Beide topmannen - Marc Descheemaecker van NMBS en Bert Meerstadt van NS - vertelden de parlementariërs dat er 'eind deze week' een voorlopige oplossing voor het Fyra-probleem is. Het lijkt erop dat de rechtstreekse trein tussen Amsterdam en Brussel over het 'conventionele spoor' (dus niet over de hogesnelheidslijn) tijdelijk terugkomt. Tot die tijd moeten reizigers in ieder geval in Roosendaal en Antwerpen overstappen. "Deze kwestie houdt ons letterlijk dag en nacht bezig", vertelde Meerstadt.

De vlaamse politicus Jef Van den Bergh zei: "Het is ongelooflijk dat we er in 2013 niet in slagen een trein tussen A en B, Amsterdam en Brussel, te laten rijden."
Het klinkt eenvoudig, maar een internationale trein zet je niet zomaar terug op het spoor. De dienstegeling van beide landen moet dat toelaten en het spoor dient genoeg plek te hebben. Met was passen en meten is die ruimte te creeëren, zei Hugo Thomassen van de Nederlandse spoorbeheerder ProRail. Het baanvak Brussel-Den Haag geeft weinig problemen. Verder richting Amsterdam wordt het lastiger en zal de dienstregeling op de schop moeten. Thomassen: "Ik kan alleen een indicatie voor 2013 geven. Voor 2014 moeten we de puzzel opnieuw leggen." Met andere woorden: deze trein is tijdelijk.

De Fyra moet dus terug. Lukt dat?
Het is vooral hoop waar de spoorbedrijven zich aan vasthouden. Het vertrouwen van Descheemaecker en Meerstadt in de bouwer van de Fyra, het Italiaanse AnsaldoBreda, is tot het vriespunt gedaald. Een week geleden beloofde de tweede man van het bedrijf dat alle mankementen aan de flitstrein 'binnen enkele dagen' zouden zijn opgelost. Diezelfde dag stuurde de fabrikant een brief aan de NS met de boodschap dat niet duidelijk is wat de exacte problemen met de Fyra zijn. Descheemaecker noemde AnsaldoBreda gisteren 'ongeloofwaardig'.

De fabrikant is door zowel NS als NMBS formeel aansprakelijk gesteld voor alle geleden schade. Volgens het contract, zei Meerstadt, heeft AnsaldoBreda drie maanden te tijd om de treinen dusdanig veilig te maken dat ze weer kunnen rijden. De belangen zijn groot. De NS hebben inmiddels 100 miljoen euro overgemaakt aan de Italianen, NMBS 35 miljoen. "We zijn gerechtigd om de Fyra-toestellen straks per kerende post terug te sturen."

De vraag die vele parlementariërs bezighield: waarom gingen de spoorbedrijven destijds in zee met AnsaldoBreda?
Het antwoord van Descheemaecker en Meerstadt klonk helder: het was de enige fabrikant die aan de eisen voldeed. Zeven partijen waren aanvankelijk geïnteresseerd om toestellen te leveren, vier dienden uiteindelijk een voorstel in. Twee vielen af omdat ze geen flitstreinen aanboden, maar klassieke, met een maximum snelheid van 200 kilometer per uur. Toen bleek dat NS en NMBS slechts negentien treinen wilden, trok Alstom (bouwer van Thalys) zich terug. AnsaldoBreda bleef over. Beide topmannen bezweren dat deze fabrikant in 2004, toen het contract werd ondertekend, nog geen slechte naam had. De belabberde staat van de treinen heeft de vervoerders overvallen. Meerstadt: "De Fyra is anderhalf jaar getest. In Tsjechië, in een klimaatkamer in Wenen. Toen ze hier arriveerden, stond er al 300.000 km op de teller."

En wat als de Fyra niet binnen drie maanden kan rijden?
Meerstadt, de vraag ontwijkend: "Laten we hopen dat het de Italianen lukt. Je hebt niet zomaar een trein over de hogesnelheidslijn rijden."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden