Snelle ferry als lokkertje voor toeristen

Nu doen ze het nog met een leenexemplaar uit Amsterdam, maar straks krijgt Friesland misschien een eigen draagvleugelboot.

Bliksem en donder teisteren het IJsselmeer. Peter Venema zegt dat hij het niet vaak zo hevig heeft zien flitsen. Heel wat mensen die voor vandaag een tochtje in zijn draagvleugelboot hadden gereserveerd, hebben afgebeld.

Toch varen Venema en zijn Catharina-Amalia gewoon. „De boot is zo laag, die wordt niet door de bliksem getroffen.” Alleen bij windkracht zes of hoger blijft de boot binnen, maar dat is het vandaag niet. Het water van het IJsselmeer is juist kalm.

Bij wijze van proef vaart deze maand een draagvleugelboot langs de Friese IJsselmeerkust. Elke dag, behalve maandag, pendelt het opvallende vaartuig met uitklapbare poten langs Lemmer, Stavoren, Makkum en Kornwerderzand. Aanvankelijk zou ook Hindeloopen in de route worden opgenomen, maar daar bleek de havenmond te smal voor het groengele gevaarte van vervoersmaatschappij Connexxion.

De Fast Ferry Fryslân is een droom van de Friese gedeputeerde Piet Adema, die deze zomer kon uitkomen. Vervoerder Connexxion kocht een nieuwe boot en dus was de Catharina-Amalia over om aan Friesland uit te lenen. In Amsterdam verzorgt Connexxion draagvleugelvervoer over het Noordzeekanaal.

„We hebben zoveel water in Friesland, maar we gebruiken het amper voor openbaar vervoer”, aldus Piet Adema. Hij ziet de ferry als een lokkertje voor toeristen. Met een vaart van vijftig over het water schieten en dan bijvoorbeeld in Kornwerderzand een bezoek brengen aan het kazemattenmuseum, het is weer eens wat anders dan een tochtje met de fiets of de bus. Milieuvriendelijker ook dan dat laatste vervoermiddel, stelt Adema.

Provincie en Connexxion steken samen anderhalve ton in de proef. Die is bescheiden opgezet. De veiligheidsfilm die de passagiers te zien krijgen, is geleend van Amsterdam en de aanpassingen aan de kades zijn ook eenvoudig gehouden. Een ponton in Makkum, wat extra palen in Lemmer. Belangstellenden moeten even zoeken waar de boot precies ligt. De Catharina-Amalia is zo laag dat hij uit de verte niet opvalt en wegwijsbordjes zijn er maar mondjesmaat.

In Kornwerderzand koopt een familie een kaartje. „Wij komen voor de snelheid”, roept de man verheugd. „Wij verwachten een topsnelheid.”

Een in poncho’s gehuld gezin uit Beetgumermolen stapt juist weer uit. „We zijn compleet natgeregend, de ramen besloegen helemaal”, zegt de vrouw verlegen op de vraag hoe ze de vaartocht vond.

Druk is het nog niet bij de nieuwe attractie. Sommige toeristen vinden het jammer dat ze er niet mee naar Workum kunnen, met zijn beroemde Jopie Huismanmuseum. Woordvoerder Pieter de Boer van Connexxion wijst erop dat zo’n draagvleugelboot niet om de haverklap kan aanmeren. Voor een optimale snelheid zijn wat langere afstanden nodig.

Als de proef slaagt, wil Friesland gaan aanbesteden bij verschillende vervoerders. Gedeputeerde Adema weet nog wel een paar plekken waar een draagvleugelboot in de zomer leuk zou zijn. „Het Van Harinxmakanaal, het Prinses Margrietkanaal, rondom Sneek.”

Maar het moet er wel uitkunnen, onderstreept hij. Om dat te bepalen is deze ene proefmaand waarschijnlijk wat kort en wordt er volgend seizoen nogmaals proefgevaren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden