Smiths chips blaast de aftocht ten gunste van Lay

Smiths chips, het meest bekende zoutje van Nederland, heet voortaan Lay's. Moederbedrijf Frito-Lay, onderdeel van PepsiCo, wil wereldwijd met één naam gaan werken. En dat betekent dat Smiths het veld moet ruimen.

Nu zijn België en Nederland nog de enige landen ter wereld waar in plaats van een Laychipje een Smithskraker geknabbeld wordt. Deze week gaat dat veranderen. Dan komen de eerste zakken Lay's-chips in de schappen te liggen. Als de operatie goed verloopt, is over zes weken nergens meer een zak Smiths te krijgen.

De zakken zullen vooralnog sterk op de oude Smithszakken lijken. Het enige verschil is dat voortaan Lay's in hetzelfde lettertype op de zakken prijkt. Voorlopig blijft rechts op de zakken in het klein nog wel de oude, vertrouwde naam staan.

Het schrappen van merknamen is in. Eerder werd de Melk uniekoe al vervangen door de Campinakoe omdat Campina internationaal beter bekt. Toch is het opmerkelijk dat een sterk merk als Smiths het veld moet ruimen. Vanaf het moment dat het bedrijf in 1958, door de Nederlandse aardappelboer Kistenmaker en de Britse chipsfabrikant Smiths, in Broek op Langedijk werd opgericht, heeft het zoutje een naamsbekendheid van 99 procent en een marktaandeel van 61 procent opgebouwd.

Smiths is niet bang dat het bedrijf door de omschakeling klanten kwijt zal raken. ,,Uit marktonderzoek blijkt dat de consumenten de naamswijziging accepteren als de kwaliteit gewaarborgd blijft'', aldus woordvoerster Greet Meinen van Smiths Food Group. ,,De klant kan voortaan overal ter wereld terecht voor dezelfde waanzinnige kwaliteit. Het zijn tenslotte de ouders die de inkopen doen en die vinden kwaliteit belangrijker dan het merk.''

Smiths Food Group verwacht dat dankzij een forse advertentiecampagne de overgang naar de nieuwe merknaam soepel zal verlopen. Hiervoor worden 'ideale schoonzoon' Marco Borsato en de destijds erg populaire flippo-actie weer uit de kast getrokken. Ditmaal hoopt Smiths met de bekende Pokémonfiguren op de flippo's de schoolpleinen te veroveren. Hoeveel de omschakeling gaat kosten, wil Smiths niet zeggen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden