Smikkelen en smullen van de nieuwe Alfa Giulia

De nieuwe Giulia verbeeldt het echte Alfa Romeo-DNA. Maar of Nederland voor de verleiding valt?

Een autofanaat is pas een autofanaat als-ie ooit een Alfa Romeo heeft gehad. Om maar eens een wat minder opruiende stelling van de Britse autogoeroe Jeremy Clarkson aan te halen. De nieuwste Giulia die dit najaar officieel aan het publiek wordt gepresenteerd, gaat het 105-jarige Italiaanse automerk een nieuwe schare fans bezorgen. Pure emotie moet weer van de Alfa's druipen. Met die opdracht is vorig jaar een team Alfa-ingenieurs aan de slag gegaan onder leiding van Ferrari-collega's.

Dan moet je niet vreemd opkijken dat zoiets leidt tot een sedan die in 3,9 seconden naar honderd kilometer per uur katapulteert. Zeer geschikt voor het Topgear- publiek. Maar het is de vraag of de brul van de 510 paardenkrachten de BBC nog haalt. Alfa Romeo showt de Giulia Quadrifoglio Verde alvast om de aandacht te richten op een ander nieuwtje: het nieuwe fabrieksmuseum in Arese, een aanstaand bedevaartsoord.

Na de zomervakantie volgt het publieksdebuut van de 'gewone' Giulia, een modelnaam met een rijke historie. Merkeigenaar Fiat Chrysler Automobiles, fiscaal zo Nederlands als een klomp, streeft met Alfa Romeo voortaan naar la meccanica delle emozioni en zegt tot in de hoeken van de wereld het 'made in Italy'-gevoel uit te willen dragen. Om die wens kracht bij te zetten is het mooie merkschildje opnieuw ontworpen.

Aan potentiële kopers heeft Alfa Romeo nooit gebrek. Menigeen zwijmelt. Maar meer échte kopers kan de fabrikant wel gebruiken. Alfa denkt de consument te verleiden met pure Italiaanse rijbeleving. Maar zolang het kabinet-Rutte II nog zuinige auto's sponsort - de Citroën C4 Cactus is dé nationale subsidie-hit anno 2015 - hangt het succes van de Giulia in Nederland af van het verbruik. En nog iets: Nederlanders kopen liever geen sedan.

Nederland koopt wel graag subsidie-Alfa's, de kleine zuinige 2-cilinders en diesels. Dat belooft weinig goeds voor de Giulia die koketteert met technisch vernuft. Pas als er een echt Hollands zuinige Giulia-uitvoering komt, maakt ons warme boekhoudershart een sprongetje. Fiat Chrysler begrijpt dat vast.

Quirijn Visscher

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden