Smartphone: sluipmoordenaar op Nederlandse wegen

Een fietsster gebruikt haar mobiele telefoon op de fiets op het Nijmeegse Keizer Karelplein. ANP Beeld ANP

Appen tijdens het autorijden of fietsen maakt het verkeer onveiliger. Het aantal verkeersgewonden is hoger dan ooit, aldus de SWOV. 

Veiliger wordt het niet op de Nederlandse wegen. Gisteren maakten Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en het Verbond van Verzekeraars bekend dat er meer ongevallen zijn dan voorgaande jaren en dat het aantal verkeersgewonden hoger is dan ooit. Het aantal verkeersdoden, dat jarenlang daalde, neemt ook niet langer af. De smartphone lijkt een belangrijke rol te spelen.

Om de negatieve trend te keren, is strengere regelgeving in de maak. Zo wil justitie telefoongebruik achter het stuur strenger bestraffen. Ook de fietser ligt onder het vergrootglas: als het aan de nieuwe minister van verkeer, Cora van Nieuwenhuizen, ligt dan komt er volgend jaar een appverbod. "Je kent ze wel: die slingerende fietsers. Ze zijn afgeleid door hun telefoon en dat leidt volgens velen tot gevaarlijke situaties", aldus een woordvoerder van het ministerie.

De nieuwe, strengere regels schreeuwen om een actievere handhaving. Hoe dat eruit komt te zien, is nog onduidelijk. Daarnaast werkt het ministerie aan campagnes om verkeersdeelnemers te wijzen op de gevaren van smartphonegebruik in het verkeer. "De sociale norm moet veranderen, zoals dat is gebeurd met alcohol achter het stuur", laat een woordvoerder van de SWOV weten.

Handhaving

"Wij merken dat de traditionele handhaving niet altijd werkt", zegt Gerrit van de Kamp, voorzitter van politievakbond ACP. Hij stelt daarom voor het eigen risico te verhogen van mensen die al append een ongeluk veroorzaken. "Als mensen een deel van de schade zelf moeten betalen, dan is dat een alternatieve manier om te handhaven."

Volgens de SWOV is 68 procent van de ongevallen toe te schrijven aan afleiding. Daar valt onder meer het smartphonegebruik onder. Hoeveel ongelukken de smartphones precies veroorzaken, is niet bekend. Daarover zijn geen harde cijfers. Andere oorzaken die de SWOV toeschrijft aan de stijging van het aantal verkeersongevallen: een groeiende economie met meer verkeer als gevolg, een infrastructuur die nog niet is aangepast aan de toenemende drukte en kwetsbare ouderen op de weg als gevolg van de vergrijzing.

Lees ook: Ja, de verkeersveiligheid gaat in rap tempo achteruit, maar wat kunnen we daaraan doen? 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden