Smakelijk inkijkje in wat een ballerina tot ballerina maakt

Ballet

Het Nationale Ballet Ballerina ****

Wanneer heb je als toeschouwer nou de luxe om vijf prachtige ballerina's te zien schitteren in één balletprogramma? 'Ballerina' van Het Nationale Ballet (HNB) bestaat uit louter hoogtepunten rond de ziel en het geweten van de danskunst: de vrouwelijke eerste solist.

De ballerina's van HNB dansen in 'Ballerina' hun lievelingsstukken. Dat leidt gelukkig niet tot een potpourri van choreografieën om hun brille tentoon te stellen. Wél tot een smaakvol inkijkje in wat een ballerina tot ballerina maakt: een uitstekende techniek, maar daarnaast - en misschien nog wel veel belangrijker - hoe ze er gestalte aan geeft. De stukken gaan van 'oud', gecreëerd aan het Russische hof, tot werk van hedendaagse choreografen en het is geweldig om te zien hoe alle vijf de ballerina's dat op eigen wijze invullen. Dan kan de magie beginnen.

Maia Makhateli is 'Paquita' van Petipa met souplesse en spierkracht - lekker pittig en toch elegant. Jurgita Dronina danst 'Manon' van MacMillan met een aanstekelijke jeugdigheid en gevoel voor drama. Datzelfde geldt ook voor Igone de Jongh in de balkonscène uit Rudi van Dantzigs 'Romeo en Julia'; als gedroomde Julia geeft zij romantiek dimensie. Haar optreden in de wereldpremière 'Replay' van Ted Brandsen overtuigt ook, ook al is het passenmateriaal in deze hommage aan de Hollandse school wat expliciet.

Soliste Anna Tsygankova demonstreert in Christopher Wheeldons 'Duet' dat elke beweging wordt gemotiveerd door een zieleroersel. Geen pas is loos.

Iets treurigs heeft dit programma ook, aangezien gezichtsbepalende danseres Larissa Lezhnina hierin afscheid neemt. Haar speciale wens was het om de Grand pas classique, het lastige huzarennummer uit 'Raymonda' in te studeren. Een afscheidsdans én showcase ineen om haar loepzuiverheid en messcherpe lijnen nog maar eens te onderstrepen. Plezierig dat ook haar komische talent in Hans van Manens 'The Old Man and Me' airtime krijgt. Want de lach aan de kont hebben hangen, is weinig ballerina's gegeven. De omschakeling naar het veel ernstiger tweede deel van de choreografie, over de vergankelijkheid van de romantische liefde, is goud in Lezhnina's handen.

Overigens zijn de ballerino's in dit programma ook niet mis. Oeh's en ah's vanuit de zaal bij Remi Wörtmeyers knappe sprongenvariatie in Petipa's Tsjaikovski pas de deux.

foto Angela Sterling

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden