Smachtend liefdespaar op marmeren bank

Een jong stel zit op een marmeren bank vlakbij de zee, waarschijnlijk ergens in Italië of in Griekenland, maar in ieder geval in de Oudheid.

Zij kijkt vertederd naar een bos rozen die ongetwijfeld van hem is. De jongeman daarentegen stelt zich op dat moment van alles voor. Je ziet hem denken 'amo te ama me', oftewel 'Ik houd van jou, jij van mij'. Deze gedachte vormt ook de titel van een zonovergoten liefdesscène die de beroemde Nederlandse schilder Sir Lawrence Alma Tadema in 1881 heeft gemaakt. Alma Tadema, als Lourens in 1836 in het Friese Dronrijp geboren, maakte zijn fortuin op gevorderde leeftijd in Engeland. Daar is hij zelfs in de adelstand verheven, vandaar de titel Sir. Alma Tadema was zo'n populaire schilder dat hij in Engeland tot miljonair kon uitgroeien. Let wel, in de Victoriaanse tijd was het Britse pond aanzienlijk meer waard dan tegenwoordig.

Alma Tadema werd zo populair omdat hij over een ongeëvenaard fijne schilderstechniek beschikte. Hij situeerde zijn voorstellingen altijd in de Griekse of Romeinse Oudheid, een tijd waarnaar de mensen aan het einde van de 19de eeuw echt heimwee hadden. Van drama is meestal weinig sprake in dit soort werken. Wel bood het thema van de Klassieken de schilder een uitlaatklep om zijn gevoelens over sensualiteit en erotiek vorm te geven. De schilderijen van Alma Tadema zijn stuk voor stuk getuigenissen van een zinnelijk geluk.

Het bewuste schilderij werd onlangs door het Fries Museum voor twee ton aangekocht. Het Leeuwarder museum moest voor deze 'duurste aankoop in zijn geschiedenis' wel een beroep doen op de Vereniging Rembrandt, enkele Friese instanties en op het eigen collectiefonds. Met de middelen uit dat fonds, grotendeels gevormd op basis van een bijzonder legaat, kan het museum een bijzonder kunstobject kopen. En bijzonder vinden de Friezen dit schilderij zeker. Met enige trots zegt het museum dat het beschikt over de grootste verzameling Alma Tadema's in Nederland. Dat zijn zo'n twintig schilderijen, tekeningen en studies. De meeste werken zijn al in 1935 verworven, toen de twee dochters Laura en Anna van de in 1912 overleden schilder hen aan het Fries Genootschap geschonken.

Het Fries Museum beijvert zich al vele jaren om het oeuvre van de uit Dronrijp afkomstige schilder een grotere bekendheid te geven. Alma Tadema raakte kort na zijn dood snel in vergetelheid, maar na een bijzondere expositie in de jaren zeventig in het Fries Museum, is hij helemaal terug in de belangstelling. Dat ondervond ook het Van Gogh Museum in Amsterdam dat enkele jaren geleden een monografische presentatie samenstelde. Het leverde de van oorsprong Friese domineeszoon nieuwe liefhebbers op. Tot een vergelijkende tentoonstelling waar bijvoorbeeld ook tijdgenoten uit de Victoriaanse schilderkunst te zien zouden zijn (zo zijn er overeenkomsten te vinden bij Dante Gabriel Rossetti, die vorig jaar in het Van Gogh Museum werd geëerd), is het echter nog niet gekomen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden