Smachten naar een poptempel

Vraag Rotterdammers wat zij missen in hun stad en het antwoord luidt steevast 'een poppodium'. Het afgelopen decennium slaagde geen enkel middelgroot podium erin de deuren open te houden. Dave Geensen, initiatiefnemer van het Popkantoor, wil hier verandering in brengen.

De Rotterdamse popscene kent een roerige geschiedenis. Alleen al in de afgelopen tien jaar gingen er vier grote podia ten onder. Sinds het faillissement van Club WATT in 2010 is er in de stad geen ruimte meer voor middelgrote liveoptredens. Inwoners trekken massaal naar Amsterdam en Utrecht om hun favoriete bands te zien spelen. Belachelijk, vindt Dave Geensen, initiatiefnemer van het Popkantoor. "De Rotterdamse band The Kik stond dit jaar op podia als Tivoli en De Effenaar. Alleen in hun eigen stad moesten de bandleden twee avonden achter elkaar in het veel kleinere Rotown optreden, omdat er geen geschikt podium voor een groter concert is."

Geensens handen jeukten al langer toen de gemeente het startschot gaf voor de tweede editie van het Stadsinitiatief. Dit is een wedstrijd waarbij burgers een plan indienen en daarmee kans maken op 2,5 miljoen euro subsidie. Vanaf 23 mei kunnen inwoners van Rotterdam stemmen op hun favoriete initiatief. Met zijn partner Serge Lubbe ontwikkelde Geensen het plan voor het Popkantoor: een middelgroot podium dat een breed concertpubliek bedient. Het is de bedoeling dat er twee keer per week liveoptredens plaatsvinden. Daarnaast is er plaats voor een wekelijkse danceavond en workshops van de SKVR (Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam).

Als locatie kozen de initiatiefnemers voor de bioscoop Cinerama. "De exploitant van Cinerama en de verhuurder van het pand zien het plan beiden zitten, omdat we de lasten van het pand kunnen delen."

Het plan van Geensen en Lubbe werd direct toegejuicht. Het Popkantoor drong door tot de finale van het Stadsinitiatief, waar zij met zes anderen strijden om de hoofdprijs. De jury noemde het Popkantoor een haalbaar plan, vooral omdat de initiatiefnemers een bestaande locatie in gedachten hebben.

Het duo verzamelde een team van ervaren beleidsmakers, programmeurs en adviseurs uit de culturele sector om zich heen. Zo gaat Marcel Haug, die ook de programmering van Oerol verzorgt, zich met het podium bemoeien. Geensen: "Ik werk in het dagelijks leven als communicatieadviseur bij de gemeente en heb geen ervaring binnen de culturele sector. Daarom heb ik een groep deskundigen nodig die kan helpen bij de promotie, financiering en programmering van het podium."

Toch stuitten de plannen voor het Popkantoor ook op kritiek. Sommigen vreesden voor de toekomst van Cinerama als bioscoop. Maar, zo benadrukt Geensen, ook voor filmvertoningen kunnen bezoekers er nog terecht. "Tijdens evenementen worden drie van de zeven bioscoopzalen samengevoegd. Een flexibele vloer en wanden maken de transformatie tot concertzaal compleet."

Andere critici wijzen vaak naar het verleden. Als podia als Nighttown, WATT en De Nieuwe Oogst zich niet staande konden houden, waarom het Popkantoor dan wel? "WATT kwam onder meer in de problemen door de torenhoge huur. Wij willen geen huurovereenkomst aangaan van enkele tonnen, en steken daarom veel tijd in een goede relatie met onze pandverhuurder", legt Geensen uit. "Daarnaast is de programmering heel belangrijk: deze moet aansluiten op de vraag van een brede groep muziekliefhebbers. Een panel met mensen uit verschillende culturen en scenes houdt ons op de hoogte van wat er speelt."

Een voorwaarde van deelname aan het Stadsinitiatief is dat de winnaar nooit meer in aanmerking komt voor andere subsidies. Geensen is zich hiervan bewust. "Wij moeten binnen drie jaar op eigen benen kunnen staan. De subsidie is bedoeld om te ontstaan, niet om te bestaan. Dankzij onze lage huurlasten hoeven we niet zeven dagen per week te draaien, waardoor we effectief kunnen programmeren. Onze inkomsten zullen we vooral uit de horeca en danceavonden halen."

Als het team wint, opent het Popkantoor in de lente van 2014 haar deuren, maar ook als het initiatief de gemeentelijke subsidie niet krijgt, is Geensen van plan om door te gaan. "Dat wordt dan even uithuilen, maar daarna pakken we het plan weer op. Iedere dag zonder poppodium is er één te veel."

Stadsinitiatief
Vanaf 23 mei kunnen Rotterdammers van 12 jaar en ouder, met behulp van het burgerservicenummer, stemmen op hun favoriete stadsinitiatief. Tot zaterdag 1 juni 12.00 uur kunnen zij bepalen waar de 2,5 miljoen euro naartoe gaat. Diezelfde avond is de prijsuitreiking. Kijk ook op www.rotterdam.nl/stadsinitiatief

Waar ging het mis bij eerdere poppodia?
De Rotterdamse popgeschiedenis is er een van vallen en opstaan. Hoewel poppodia als Eksit, Arena en Nighttown in de jaren tachtig en negentig grote bands naar de stad trokken, werd het live-aanbod na het sluiten van Nighttown in 2006 steeds schraler. Een overzicht.

2006Achttien jaar na de opening van Nighttown werd het podium failliet verklaard. De oorzaak: teruglopende inkomsten van de dance-avonden, waar het podium in de jaren negentig grote bekendheid mee vergaarde.

2008Op de oorspronkelijke locatie van Nighttown opent WATT de deuren. Al na twee maanden trekt een anonieme financier zich terug, waardoor een groot gat in de begroting ontstaat.

2009Om faillissement te voorkomen, fuseert WATT met het alternatieve poppodium Waterfront. Direct na de jaarwisseling verplaatst Waterfront haar activiteiten naar het pand van WATT.

2010WATT sluit definitief de deuren. Geluidsoverlast blijkt een belangrijke oorzaak van het faillissement: er was niet genoeg geld om het gebouw goed te isoleren.

2011Ondanks jarenlange kritiek en gesteggel opent 'urban culture podium' De Nieuwe Oogst in de verbouwde Maassilo op Rotterdam-Zuid. Al in 2006 reserveerde de gemeente vijftien miljoen euro voor stedelijke jeugdcultuur, wat tegenwicht zou moeten bieden aan 'blanke' poppodia als Waterfront en Rotown. De programmering van De Nieuwe Oogst richt zich voornamelijk op hiphop, reggae en urban dance-avonden.

2012Tegenvallende bezoekersaantallen en inkomsten doen de RRKC (Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur) besluiten de subsidie van De Nieuwe Oogst stop te zetten. Het podium moet de handdoek in de ring gooien.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden