Sluiting schimmige zaken nog niet zo eenvoudig

amsterdam - – De vier grote gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht zien de nieuwe bevoegdheid om schimmige zaken te sluiten niet zitten. De twijfel zit hem vooral in het ontbreken van duidelijke definities.

Het wetsvoorstel waarin de nieuwe bevoegdheid wordt geregeld - dat in handen is van Trouw en het weekblad Binnenlands Bestuur – geeft de burgemeester de mogelijkheid om een belwinkel, avondkapper of massagesalon te sluiten omwille van de leefbaarheid, of om verloedering tegen te gaan. Maar noch in de wetstekst, noch in de bijbehorende toelichting staat een duidelijke definitie van de begrippen leefbaarheid en verloedering.

Zolang die omschrijving ontbreekt, is het moeilijk voor een gemeente zich te verweren tegen bezwaarmakers die hun zaak zijn kwijtgeraakt. Een ondernemer kan zeggen: hoezo verloedering? Bewijs maar dat ik de wijk help verloederen of dat ik die minder leefbaar maak.

Een onafhankelijke bezwaarschriftencommissie of een rechter wil dan bewijs zien dat de verloedering en verminderde leefbaarheid inderdaad komen door de zaak van die ondernemer. Dat is lastig, zo niet onmogelijk aan te tonen.

Belwinkels, avondkappers en massagesalons zitten al overwegend in achterstandswijken of in andere moeilijke gebieden in de stad. In Amsterdam is dat bijvoorbeeld in het Wallengebied, West en Zuid-Oost en in Den Haag onder meer in de Schildersbuurt, Transvaalkwartier en Chinatown.

Het zijn relatief goedkoop op te zetten ondernemingen die nauwelijks afzet vinden in de betere buurten. De vraag naar de producten is in zwakkere wijken groter dan in de rijkere wijken: goedkoper internationaal bellen en telefoonkaarten, goedkope knip- en scheerbeurten en goedkope massages.

In de rijkere buurten is de consument kritischer wat kwaliteit en presentatie betreft. In de achterstandswijken kijkt de klant eerder naar de lage prijs. Daardoor is het nog moeilijker aan te geven wat één zaak voor invloed heeft op de leefbaarheid en verloedering.

Als die termen onvoldoende worden omschreven kan iedere burgemeester andere criteria hanteren. Dan kan het voor een ’foute’ ondernemer gemakkelijker worden zich net over de gemeentegrens te vestigen, waardoor een zogeheten waterbedeffect ontstaat. Waar de ene gemeente strenger is, verdwijnt de kwaadwillende ondernemer gewoon naar een andere stad. De vraag is dan welk effect de wetswijziging uiteindelijk heeft.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden