Slooppremie: van oud naar iets minder oud

Oude auto's staan vrijdag opgestapeld bij het autosloop bedrijf de Populier in Rotterdam. Bezitters van een personenauto die een nieuwer en schoner exemplaar aanschaffen, kunnen op een slooppremie rekenen van 750 of 1000 euro. (ANP)

Na onder andere Duitsland, Frankrijk en Spanje krijgt de Nederlandse autobranche na wat gesteggel ook een sloopregeling voor oude auto's.

Onder het mom ’beter voor het milieu’ krijgt de autobranche een miljoenenimpuls. Het kabinet trekt 65 miljoen euro uit voor de regeling, de branche zelf in eerste instantie 20 miljoen euro en die heeft nog eens 10 miljoen euro achter de hand.

De regeling, die zo spoedig mogelijk wordt ingevoerd, steekt wel anders in elkaar dan in andere Europese landen. Daar krijgen consumenten geld als ze hun oude auto naar de sloop brengen en een gloednieuwe kopen. In Nederland krijgen mensen geld wanneer zij afscheid nemen van hun oude auto en daar een nieuwer exemplaar voor terugkopen. Minister Jacqueline Cramer (VROM) hoopt dat 100.000 oude auto's van de markt verdwijnen.

Branchevereniging RAI verwacht dan ook dat vooral de verkoop van tweedehands auto's zal aantrekken. „Die zullen zeker meer handel krijgen. Uiteindelijk zal het hopelijk ook doorwerken in de verkoop van nieuwe auto's”, aldus een woordvoerder. De RAI durft nog geen enkele voorspelling los te laten op hoeveel auto's van eigenaar zullen wisselen.

In Nederland is om twee redenen gekozen voor een ander soort regeling. „In Nederland kopen bijna vier keer zoveel mensen een tweedehands auto dan een nieuwe auto”, licht een woordvoerder van de Bovag toe. Dat komt onder andere omdat in bijvoorbeeld Duitsland nieuwe auto's veel goedkoper zijn dan hier. Daarnaast kent Nederland geen echte grote autoindustrie die steun nodig heeft zoals in Duitsland en Frankrijk.

De sloopregeling in Duitsland kent ook maar een tarief: iedereen die een auto van negen jaar of ouder inlevert en een nieuwe koopt krijgt 2500 euro terug. Dat het daar werkt, is al gebleken. De autoverkopen stegen in maart met 40 procent.

In Nederland krijgen autobezitters die een auto hebben van voor 1990 en die naar de sloop brengen 750 euro, mits ze een andere auto kopen van bouwjaar 2001 of nieuwer. Of een dieseltje met een roetfilter die er in de fabriek opgezet is. Voor auto's die gebouwd zijn vanaf 1990 tot en met 1995 krijgen mensen bij de sloop 1000 euro terug, ook hier geldt weer dat ze daar een nieuwer exemplaar voor moeten terugkopen.

Wie in elk geval blij zijn met de regeling zijn de Nedelandse sloopbedrijven, verenigd in AutoRecycling Nederland (ARN). Zij zijn vooral in hun sas omdat in de aangepaste regeling meer personenauto's in aanmerking komen voor sloop. „In eerste instantie werd zwaar ingezet op de bedrijfswagens en in mindere mate op de personenauto's”, aldus een woordvoerder. ARN verwacht dat het aantal autowrakken weer zal toenemen. Eind 2008 kregen de slopers het een stuk minder druk; mensen blijven gezien de economische malaise langer doorrijden in oude auto's.

Verladersorganisatie EVO vindt het positief dat in Nederland ook een premie gaat gelden voor het afschrijven van bestelauto's, voor de zwaarste catergorie loopt dat op tot 1750 euro. Zij praten volgende week verder over de gevolgen hiervan voor de invoering van milieuzones in steden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden