Sloep is niet aan te slepen

Sloepen zijn al sinds de jaren negentig gewild, maar nu zijn ze populairder dan ooit.

Zodra de zon schijnt, zoals de laatste weken, staat bij sloepenfabrikant Interboat in Loosdrecht de telefoon roodgloeiend. „Mensen hebben vaak al een half jaar in hun hoofd dat ze een bootje willen kopen”, vertelt directeur Jerry Schuiten. „Maar het mooie weer trekt ze over de streep. Dan weten ze het ineens zeker: ze willen een sloep.”

Wie in Nederland wel eens in de buurt van water komt, kan niet om de rage heen: de sloep. Geen speedboot, geen jacht, geen zeilboot. Nee, de sloep is het hipst op waterrecreatiegebied. Vriendelijk dobberend zie je de open dagboot, gemaakt naar het model van een reddingsboot, op bijna alle Nederlandse grachten en plassen. De verweerde stalen reddingssloepen, vaak rechtstreeks van een groot schip, zitten vol brallerige studenten. De houten, gelakte sloepen zijn bij senioren geliefd. En dan zijn er nog de fris ogende exemplaren van polyester met teakhouten en roestvrijstalen accenten, die het bij iedereen goed doen. Marineblauwe of zandkleurige kussens erin, dik touw eromheen, Nederlands vlaggetje achterop en varen maar.

Elke werkdag rolt er in de werf van Interboat, een van de eerste bedrijven die de makkelijk te onderhouden polyester sloepen begonnen te maken, zo’n boot van de band. Dat zijn er 260 per jaar. Schuiten: „Wij zijn een behoorlijke grote speler op deze markt. Goed voor ongeveer twintig procent.” Interboat produceert en verkoopt ook cruisers, de boten met slaapplaatsen en zwaardere motoren. Ter vergelijking: daarvan gaan er maandelijks drie de werf uit. ,,Die zijn voor een groot deel handwerk.” Zo’n boot kost tussen de 100.000 en 200.000 euro.

Voor de sloep bestaat een vaste mal, waardoor die sneller te produceren is. Schuiten: ,,Soms willen klanten het liefst meteen wegvaren met een sloep van ons. Dat gebeurt ook wel. Een telefoontje naar de bank en weg zijn ze.” Een impulsaankoop van bijna 30.000 euro. Dat is de beginprijs, inclusief kussens, kap en koelbox.

Sloepen zijn al sinds de jaren negentig gewild, maar de laatste jaren heeft de verkoop een enorme vlucht genomen. Er zijn steeds meer fabrikanten bij gekomen. Tientallen zijn er in Nederland actief en nog een aantal fabriceert in Polen of Turkije en verkoopt de boten hier.

Maar de echte verandering van de laatste jaren is de luxe en het strakke design die er aan de bootjes is toegevoegd. Was de sloep ooit een redelijk Spartaans vaartuig, met enkel een houten bankje erin, nu kan het met de luxe en het comfort niet ver genoeg gaan. Door het grote aanbod, proberen steeds meer sloepenbouwers zich te onderscheiden met originele details zoals banken die om te bouwen zijn tot bedden en RVS boordbarbecues.

Ook bij Interboat spelen ze in op deze ontwikkeling. Wil de klant er een toilet en geluidsinstallatie in? Een mahoniehouten motorkist? Een dekdouche misschien? Dan loopt de prijs op tot bijna 70.000 euro. ,,Dat is een hoop geld”, zegt Schuiten. ,,Maar voor heel wat Nederlanders toch binnen handbereik.” Blijkbaar, want de gloednieuwe showroom in de kelder is bijna leeg. „De helft is al weggekocht”, zegt Schuiten glunderend.

Maar voor Arthur van Gils uit Amstelveen is zelfs de opgepimpte polyester-sloep niet bijzonder. ,,Oude economie”, noemt hij dat type. ,,Daarmee ga je op in de massa.” Aluminium, dát is de allernieuwste trend in sloepenland. ,,Onderhoudsvrij, geen geschuur en gelak, en het ziet er gewoon hartstikke stoer uit”, gaat Van Gils verder. ,,Dit is de nieuwe generatie sloepen.”

Met zijn gitzwarte reddingsboot met taupe-kleurige loungekussens, volwaardige stereo-installatie, zonnedek, dubbele koelkast én kuipverwarming tegen koude voeten, zorgt de makelaar uit Amstelveen voor vele jaloerse blikken op de wateren van Vinkeveen en Aalsmeer. ,,Mensen staan echt op vanaf het terras om goed te kijken. Soms vaar ik onder een brug door en beginnen mensen die daarop staan te applaudisseren.”

Het exemplaar van Van Gils is van het Amsterdamse bedrijf Davy & ürsted. Zijn boot zit in het hogere segment en kost zo’n 100.000 euro. ,,Dat is duur, maar wij leveren alleen maar hand- en maatwerk”, zegt Tiddo Sijpkens, mede-eigenaar van D & ü. ,,En je hebt naar deze boten geen omkijken meer. Ze roesten niet en zijn zelflozend (water loopt vanzelf weg, red.) dus je kunt ze gerust in de regen laten staan.”

Volgens Sijpkens zijn deze sloepen het verlengde van een huis of van een tuin. ,,Mensen nemen rosé en lekker hapjes mee en gaan chillen op het water. Zeilboten zijn voor de watersporters, sloepen zijn voor de levensgenieters.”

Geen enkele wens is D & ü te dol. Een ipod-aansluiting, kuipverlichting, kussens van koeienhuid of stof van Chanel of Ralph Lauren, elektrische motor, het kan allemaal. Bekende ontwerpers zoals Jan des Bouvrie en Piet Boon; ze zijn wel eens langsgekomen bij de werf van D & ü. Het bedrijf bedient de bovenkant van de markt, zegt Sijpkens, ,,Een klant heeft ons nog nooit gevraagd of de boot gefinancierd kon worden.”

Die ongebreidelde weelde van de happy few, veroorzaakt ook irritatie bij de iets minder fortuinlijke sloepenliefhebber. Lieke Teurlings (35) uit Amsterdam ergert zich aan de ’patsers’ met hun gelikte, dure kuipen. „Ze hebben zo’n air alsof de grachten van hun zijn met hun veel te grote boten.” Voelt Van Gils zich aangesproken door dat profiel? ,,Nee, hoor. Ik ben totaal geen patser. Dan zou ik zo’n proleten-speedboot moeten hebben en keihard door het water moeten scheuren. Een sloep houdt toch iets gemoedelijks, hoe exclusief hij ook is.”

Teurlings had zelf een simpel tweedehands sloepje van drie meter. „Heel anders dan die enorme luxe boten die de grachten nu aan het veroveren zijn. De mijne was heel aftands en goedkoop. Met een motor die veel lawaai maakte en vaak afsloeg. Dat hoort erbij, vind ik. Dat was juist de charme van dat ding.” Ze heeft haar bootje inmiddels verkocht. „Het werd me te veel gedoe na zeven jaar. De motor moest steeds gerepareerd en elke winter moest ik ’m ergens op zolder bergen.” Maar nog steeds is Teurlings vaak te vinden op de Amsterdamse wateren. „Nu vaar ik mee met vrienden. Die hebben meer ruimte dan de mijne had, maar hun sloepen zijn ook gewoon lekker krakkemikkig.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden