Weblog

'Slimme meter lost alles op.' Niet bij mij dus.

Na acht maanden is de correctie voor een kapotte meter nog altijd niet doorgevoerd. Beeld
Na acht maanden is de correctie voor een kapotte meter nog altijd niet doorgevoerd.

Het is januari 2012 en het probleem dat half mei 2011 in mijn meterkast boven water kwam, is nog altijd niet opgelost. Gaat Eneco er in slagen om binnen negen maanden een rekening aan te passen?

De kerstrust die ik ook de medewerkers van Eneco gun is inmiddels al weer meer dan een week achter de rug. Ik had in december nog een beetje de hoop dat Eneco de correctie voor mijn kapotte stroommeter binnen het kalenderjaar zou willen afronden. Toen dat rond Kerst niet bleek te zijn gebeurd, hoopte ik op een positief begin van het nieuwe jaar. Maar ook dat was dus ijdele hoop.
Even als geheugenopfrisser: Op 12 mei werden op mijn dak zonnepanelen geïnstalleerd en de dagen daarvoor ben ik geregeld op mijn elektrameters gaan kijken wat ik zoal per dag verbruikte. Daarbij bleek dat de meter voor goedkope stroom niet werkte. Al mijn elektra werd via de meter voor dure stroom verrekend. Al minstens vele maanden.
Dus netwerkbedrijf Liander gebeld. Die repareerde meteen de volgende ochtend het euvel. Niets dan lof voor zo'n snelle actie. De Liander-man beloofde ook dat ik van mijn energiebedrijf Eneco een herziene rekening zou krijgen waarbij op basis van historisch verbruik zou worden ingeschat hoeveel ik in feite via de meter voor goedkope stroom had verbruikt.
We zijn nu acht maanden verder en van Eneco heb ik ondanks veel contact en beloftes nog altijd geen herziene rekening ontvangen.
Liander heeft daar eerlijk gezegd ook een rol in gespeeld, want die moest de herziene inschatting van mijn verbruik maken en dat weer doorgeven aan Eneco. Dat is gebeurd, en inmiddels is de maximale termijn waarbinnen Eneco mij een nieuwe rekening had moeten sturen bijna of helemaal verstreken. Ik geef ze nog een week en dan zal ik maar weer eens aan de bel trekken.

De, uiterst correcte, medewerker van Liander die mijn zaak behartigt, vroeg me trouwens nog op 30 december of Eneco de kwestie al had afgerond. Daarbij maakte hij ook duidelijk dat een herhaling van al mijn problemen met teruglopende meters (zie mijn eerdere blogs) als gevolg van de zonnestroom die ik aan het net lever, bepaald niet is uit te sluiten. Niet bij mij, en niet bij anderen die overgaan op zonnepanelen. De computers van de energiesector kunnen niet overweg met 'negatieve' meterstanden.
Wie zeker wil zijn niet met dat probleem geconfronteerd te worden, moet een 'slimme meter' aanschaffen, aldus Liander. Die noteert apart wat je verbruikt en wat je teruglevert en geeft dus twee 'positieve' meterstanden. Bij mijn ouderwetse ferrarismeter loopt de teller bij terugleveren aan het net terug en levert als ik meer teruglever dan verbruik dus een 'negatieve' meterstand op. Om me aan te moedigen meldde de Liander-man nog dat de slimme meters nu in de aanbieding zijn: voor 70 euro kan ik er eentje bestellen.
Dat gaat in huize Dekker dus niet gebeuren, heb ik hem meteen maar gemeld. Deze zoveelste privacy-moordernaar en prijsopdrijver komt er bij ons niet in. In tegendeel, ik ga denk ik binnenkort maar eens richting de politiek met de vraag of het niet tijd wordt dat computers van de energiegrootmachten leren met negatieve getallen om te gaan. Is echt geen heksentoer voor computers, kan ik u verzekeren.
Ik voel me daarbij gesterkt door wat ik uit de energiewereld zelf hoor. Medewerkers uit die sector melden me dat ze zelf ook niet begrijpen welk voordeel een slimme meter voor klanten heeft. En dat navraag bij hun hoge bazen ook al geen steekhoudende argumenten oplevert. Slimme meters zijn alleen 'slim' voor de energiebedrijven zelf. Gelukkig kun je er nog onderuit.

Misschien willen de energiebedrijven het eigenlijk voor de consument helemaal niet makkelijker maken dan nodig is. Hoe moeilijker de overstap naar andere leveranciers en andere energie (eigen zonnestroom), hoe langer de traditionele energiegrootmachten hun klanten immers in hun fuik gevangen weten te houden.

Reactie op reacties, t.e.m. 14-01-12, 13.30 uur

@M. Delfland: Oeps, die vraag had ik even helemaal uit het oog verloren... Ik zal de komende weken alsnog gaan onderzoeken of het (financieel) slim is om toch een dag- en nachttarief te houden. Ik meld me hierover weer zodra ik wat duidelijkheid heb.

@Joshua Calvert en anderen: inderdaad zou je kunnen vermoeden dat de grote energiemaatschappijen blij zijn met mijn openbaar geworstel. Schrikt klanten af van het installeren van zonnepanelen en van overstappen. Moeten we dus iets slims op bedenken. De komende weken, misschien maanden, hoop ik daar een leuk project van te maken. Alle suggesties zijn welkom!

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden