Slimme auto spaart benzine uit

Automatisch contact met stoplichten en andere voertuigen vermindert ook fileleed

MARTEN VAN DE WIER

Slimme technologie waardoor auto's 'praten' met andere auto's of met verkeerslichten, brengt meer rust op de weg. Ook kunnen bestuurders zo brandstof besparen. Dat blijkt uit vier proefprojecten rond Eindhoven. De resultaten daarvan zijn volgens de regio veelbelovend. Komende maand verschijnt een rapport met de bevindingen.

Een van de proeven werd gedaan op de A270 en N270 tussen Helmond en Eindhoven. Daar staat het verkeer vaak stil: vanwege stoplichten op de N-weg, en vanwege files op de snelweg. In één van de proeven kregen deelnemers via hun navigatiesysteem een adviessnelheid. Het systeem combineert informatie over de groene golf van verkeerslichten met kennis over verkeersopstoppingen verderop. Die wordt samengevoegd met signalen van andere auto's en camerabeelden van de weg. Door de waarschuwingen hoeven bestuurders minder vaak plotseling te remmen. Ze verbruikten daardoor enkele procenten minder brandstof.

"Hoogstwaarschijnlijk zijn er ook effecten op de doorstroming en veiligheid, maar daarvoor moet je de proef op grotere schaal uitvoeren", zegt Anne-Marie Maas, woordvoerder van het samenwerkingsverband van gemeenten rond Eindhoven. De gemeenten, de provincie Noord-Brabant en het ministerie van infrastructuur en milieu staken samen 2 miljoen in de proeven. Het bedrijfsleven legde er nog 3 miljoen bij.

Eindhoven profileert zich al lang als technologie-regio, en het naburige Helmond richt zich vooral op innovatieve autotechniek. Het mes snijdt aan twee kanten, legt Maas uit. "We hebben een hele hoop verkeersknelpunten. De regio verbindt van west naar oost Rotterdam met het Ruhrgebied. Het is belangrijk dat de bedrijven hier goed bereikbaar blijven. Bovendien zit hier de kennis, en dat maakt ons een perfecte proeftuin."

Met de A270 heeft de regio een belangrijk test-circuit, uitgerust met een controlekamer. Deels worden de proeven gedaan als er ook ander verkeer rijdt, maar de weg gaat ook regelmatig een dag dicht voor experimenten. "Als je dat in Duitsland vertelt, staan ze met hun oren te klapperen", weet Maas.

Een andere proef: voor vrachtwagenchauffeurs is het vaak lastig een rustplaats te vinden langs een drukke snelweg. Een app op hun telefoon informeert hen waar nog plekken vrij zijn, en voorspellen waar het later op de route het drukst zal zijn.

Het subsidieproject was bedoeld om projecten zoals deze op gang te brengen, en kleine en grote innovatieve bedrijven bij elkaar te brengen. Achter iedere proef staan consortia van drie tot twaalf bedrijven. Het is nu aan hen om de technieken te verkopen. Hoe levensvatbaar ze zijn, is de vraag, erkent Maas. "Voor simpele dingen zijn soms al heel veel partijen nodig. Als je het groter wil aanpakken, ben je van nog meer instanties afhankelijk. Maar ze hebben allemaal potentie."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden